NOORD-SCHARWOUDE – Hoewel de gin-verkoop bij ons minder explosief is dan in Groot-Brittannië, is het onderhand toch een categorie geworden om rekening mee te houden, zegt The Nielsen Company. De marktonderzoeker bracht deze week nieuwe cijfers naar buiten. Verkocht de retail in 2013 nog maar 210.000 liter gin, nu is dat meer dan 1 miljoen. Binnen de totale slijtersbranche is gin goed voor 2,6% van de omzet. De drank is daarmee even groot als Berenburg en groter dan cognac en vieux. De waarde ligt op z’n 24,7 miljoen euro, een groei van 45% ten opzichte van 2016. “De populariteit voor gin-specialiteiten vanuit de horeca, lijkt moeiteloos doorvertaald te worden naar de schappen in de winkel”, zegt Marten Suurmeijer van Nielsen. Kleine ambachtelijke distilleerderijen zorgen voor een diverser aanbod; de afgelopen vijf jaar is het aantal merken met negentig gegroeid, naar 160 in totaal. De gemiddelde prijs is in tien jaar tijd met 27% gestegen naar 17,20 euro voor een fles van 0,7 liter. Maar promoties drukken de gemiddelde prijs. De super premiums hebben hun volumeaandeel de laatste vijf jaar weten te verdubbelen naar 4,6%. “Deze ontwikkeling is het bewijs, dat het niet alleen goedkope(re) soorten zijn die de groei van gin realiseren”, aldus Suurmeijer.
Laatste nieuws
-
Fruitglühwein boekt kleine min, maar producenten blijven optimistisch | 20 aug 2025
-
Robbie Williams zet zijn naam onder nuchtere revolutie | 19 aug 2025
-
Speyside-distilleerderij halveert energieverbruik | 18 aug 2025
-
Oude rogge uit gezonken schip wordt nieuwe whisky | 15 aug 2025
-
Verliest de champagneflûte terrein? | 14 aug 2025
-
Grootste Franse bosbrand in decennia onder controle | 13 aug 2025
-
Ilja Gort neemt afscheid van tv-serie maar blijft dorstig naar nieuwe avonturen | 12 aug 2025