WAGENINGEN – Zo’n 16 á 17% van de Nederlanders heeft door corona minder alcohol gekocht. Dat blijkt uit studie van de Universiteit van Wageningen naar de impact van Covid-19 op voedingskeuzes. De overgrote meerderheid, ongeveer 77% van de Nederlanders, veranderde niets aan hun drankinkopen en 6% kocht juist meer alcohol dan normaal. In het gisteren uitgebracht rapport noemt Wageningen University & Research de periode waar we nu in zitten een ‘real-life experiment’. Want wat voor gevolgen hebben grote veranderingen in ons dagelijks leven door corona (denk aan thuis werken, minder sociale contacten) op onze voedingskeuzes? Pakken die gezonder of juist gezonder uit? Om hier een goed beeld van te krijgen, werd vooral gekeken naar lopende onderzoeken en bestaande data. Over het algemeen kan gesteld worden dat de meeste mensen geen andere keuzes zijn gaan maken in koopgedrag, eetgedrag, kookgedrag en weggooigedrag. In bepaalde groepen zag de universiteit wel verschuivingen richting ongezonder gedrag. Dat waren vooral mensen met overgewicht, jongeren en mensen met een slechtere mentale gezondheid. Ouderen veranderden het minst. De grootste aanpassing in brede zin is dat 38 tot 50% van de Nederlanders minder vaak boodschappen gingen doen. Zo’n 30% van de mensen ging vaker thuis koken of maaltijden afhalen. 31 tot 47% ging beter op de hygiëne letten tijdens het koken. 20-28% van de respondenten dronk minder alcohol sinds corona. 60-70% hield de consumptie gelijk en 8 tot 11% ging meer drinken dan normaal. Waarom mensen hun eetgedrag e.d. wel ten goede veranderen? De onderzoekers constateren dat zij de productie van voedsel meer zijn gaan waarderen, bewustere keuzes maken en dat gezondheids- en duurzaamheidsmotieven belangrijker zijn geworden. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Laatste nieuws
-
Prijsbewust bij aankoop van Bourgogne 2023 | 07 feb 2025
-
Nieuwe regels in Denemarken bij verkoop alcohol | 06 feb 2025
-
Canada reageert op importheffing | 05 feb 2025
-
Maison du Champagne | 04 feb 2025
-
CRAFT Awards | 03 feb 2025
-
Terugroepactie van Coca-Cola | 31 jan 2025
-
Storm zorgt voor schade aan Ardbeg | 30 jan 2025