CALIFORNIË – De komende twee, drie jaar zullen wijnbedrijven in Californië nog de gevolgen ondervinden van de branden die de regio in 2020 troffen. Als je alle factoren bij elkaar optelt, dan zal deze ramp de wijnindustrie naar schatting 3,7 miljard dollar kosten, wat omgerekend neerkomt op ruim 3 miljard euro. Dat heeft marktonderzoeksbureau BW166 in samenwerking met het California Wine Institute becijferd. Het gaat om directe schade, verlies van druiven en gemiste omzet. Daar hoort dus ook de toekomstige verkoop bij. Analist Jon Moramarco legde van de week uit dat het belangrijk is om de financiële impact in kaart te brengen, ook al gaat het om schattingen. Het toont namelijk aan hoe belangrijk het is om studie te doen naar het verkleinen van de effecten op de wijn, zoals smoke taint. De Universiteit van Californië heeft de komende vijf jaar zo’n 10 miljoen dollar nodig om haar onderzoeksproject uit te kunnen voeren.
Laatste nieuws
-
Markt voor biologische wijn groeit gestaag | 15 jan 2025
-
Heineken verliest marktaandeel | 14 jan 2025
-
Rutte geeft jenevervaten weg aan bierbrouwers | 13 jan 2025
-
Honden sporen ziektes op in de wijngaard | 10 jan 2025
-
Wijnschrijver Nicolaas Klei overleden | 09 jan 2025
-
Kankerwaarschuwing op etiket van alcoholhoudende dranken | 08 jan 2025
-
Flinke boete voor rijden onder invloed in België | 07 jan 2025