NOORD-SCHARWOUDE – De Jupiler League, de Grolsch Veste en het Holland Heineken House; als het aan de PvdA ligt bestaat deze vorm van sponsoring straks niet meer. De partij vindt dat de link tussen alcohol en sport moet verdwijnen en dat sportevenementen en -clubs niet langer ondersteund mogen worden door de alcoholbranche. Bierfabrikanten zoals Heineken, die naast de Olympische Spelen ook nog zijn naam verbindt aan onder meer de KNVB, de Formule 1, de Rugby World Cup en voetbalclubs als AZ, Roda JC en Feyenoord, zouden zich moeten beperken tot productreclame. In Frankrijk mogen drankenfabrikanten al geen sporten meer sponsoren. Dat leidde tijdens de Tour de France tot de kromme situatie dat Franse wijnproducenten geen reclame mochten maken voor hun eigen product, terwijl het Chileense wijnhuis Cono Sur als officiële Tour-sponsor wel zichtbaar was op de buitenlandse podia. Of het in Nederland ooit zo ver komt? Zoals zo vaak in het leven, draait het ook hier weer om geld. Dankzij de miljoenen die bijvoorbeeld Heineken in de sporten stopt, kunnen veel van deze clubs blijven bestaan. Minister Schippers van Sport heeft al laten weten het plan van de PvdA geen goed idee te vinden. Heineken zegt zijn verantwoordelijkheid te willen nemen in de verantwoorde verkoop en consumptie van alcohol. Vorige week startte de bierbrouwer een proef in het Holland Heineken House door glaasjes water te tappen die bezoekers dankzij het speciale ontwerp op hun flesje bier kunnen zetten. De brouwerij wil dit concept verder uitbreiden naar de Nederlandse kroegen.
Laatste nieuws
-
Glenrothes lanceert zijn oudste whisky ooit | 28 mrt 2025
-
Topwijnen gestolen in Toscane | 27 mrt 2025
-
Dutch Beer Challenge | 26 mrt 2025
-
Carlsberg nieuwe sponsor van UEFA | 25 mrt 2025
-
EU stelt extra importheffing op VS uit | 24 mrt 2025
-
Britse drempel voor alcoholvrij bier verhoogd | 21 mrt 2025
-
Limburgs Wijnbouwcongres 2025 | 20 mrt 2025