Kent u nog de scene uit de film Pretty Woman waarin Julia Roberts in haar nogal opzienbare niet al te veel verhullende outfit een dure kledingwinkel instapt? Maar niet wordt geholpen omdat ze er uit ziet, zoals ze er uit ziet? Het zal u ook vast wel eens zijn overkomen, dat u de klant al negatief beoordeelt heeft (‘pff, deze koopt toch niks’) en dat deze dan met uw duurste fles whisky de deur uitstapt? En ook al zit u er dan soms misschien een keertje naast, een eerste indruk die u krijgt van een klant is vaak wel heel bepalend en, zo toont wetenschappelijk onderzoek aan, vaak ook nog eens correct. Een handdruk of het wisselen van een blik: ons brein scant en oordeelt in een splitsecond. En omdat het snel gebeurt, kan er nog geen sprake zijn van vooroordelen, verwachtingen of culturele normen. Journalist Malcolm Gladwell schreef er een heel boek………..
Het complete artikel kunt u lezen in editie 4 van Drinks Slijtersvakblad. Met 6 edities per jaar blijft u volledig op de hoogte van alle ins & outs in uw vakgebied.