Met een ‘undercover’ onderzoek heeft het onderzoeksplatform Pointer (KRO/NCRV) aangetoond dat alcoholreclame volop aanwezig is op TikTok, een kanaal dat veel door kinderen wordt bekeken. Pointer maakte een fictief account aan voor de 13-jarige Noah. TikTok maakt gebruik van algoritmen; wat de gebruiker te zien krijgt wordt bepaald op basis van diens interesses. Pointer laat zien hoe snel dat bij filmpjes van alcohol-challenges en drankspelletjes kan uitkomen. Om 11.52 uur gaat het nog over een onschuldige frisdrank, maar nog geen 8 minuten later verschijnt het eerste filmpje met alcohol in beeld. Vijf minuten later leert Noah via TikTok hoe hij een shotje kan maken van chocoladepasta met sterke drank. In een uur tijd ziet hij bijna 1200 filmpjes, waarvan een vijfde over drank gaat. Het sociale mediaplatform zegt in een reactie dat alcoholreclame verboden is, maar filmpjes van een meerderjarige die alcohol drinkt niet. Staatssecretaris Maarten van Ooijen noemt de bevindingen dramatisch, maar stelt tegelijkertijd dat het heel ingewikkeld is om dit terug te dringen.
Laatste nieuws
-
Leeg vaatje voor de directie | 01 feb 2023
-
Geurtsen blijft Hofleverancier | 31 jan 2023
-
Whiskeytoerisme nog niet op oude niveau | 30 jan 2023
-
Minder wijn voor Spanje | 27 jan 2023
-
Nederlander drinkt zijn biertje weer net zo lief in de kroeg | 26 jan 2023
-
Gironde vraagt opnieuw aandacht voor penibele situatie | 25 jan 2023
-
Cognac boekt prima omzet | 24 jan 2023