Met een ‘undercover’ onderzoek heeft het onderzoeksplatform Pointer (KRO/NCRV) aangetoond dat alcoholreclame volop aanwezig is op TikTok, een kanaal dat veel door kinderen wordt bekeken. Pointer maakte een fictief account aan voor de 13-jarige Noah. TikTok maakt gebruik van algoritmen; wat de gebruiker te zien krijgt wordt bepaald op basis van diens interesses. Pointer laat zien hoe snel dat bij filmpjes van alcohol-challenges en drankspelletjes kan uitkomen. Om 11.52 uur gaat het nog over een onschuldige frisdrank, maar nog geen 8 minuten later verschijnt het eerste filmpje met alcohol in beeld. Vijf minuten later leert Noah via TikTok hoe hij een shotje kan maken van chocoladepasta met sterke drank. In een uur tijd ziet hij bijna 1200 filmpjes, waarvan een vijfde over drank gaat. Het sociale mediaplatform zegt in een reactie dat alcoholreclame verboden is, maar filmpjes van een meerderjarige die alcohol drinkt niet. Staatssecretaris Maarten van Ooijen noemt de bevindingen dramatisch, maar stelt tegelijkertijd dat het heel ingewikkeld is om dit terug te dringen.
Laatste nieuws
-
Doe mij maar een Pornstar Martini, mam | 01 jun 2023
-
Loonsverhoging bij Gall & Gall | 01 jun 2023
-
Heineken verwijdert posters met jonge modellen | 01 jun 2023
-
Wijnexport VS gekelderd | 31 mei 2023
-
Champagne boekt prima resultaat | 30 mei 2023
-
Scotch voert campagne tegen accijnsverhoging | 26 mei 2023
-
Gaan bierbrouwers de Ierse markt verlaten? | 24 mei 2023