We zijn al weer over de helft. Het gros van de Nederlanders heeft de zomervakantie al weer achter de rug. Voor je weet, gaan de gesprekken weer over het kerstdiner en waar we Oud & Nieuw gaan vieren. Maar eerst geven de cijfers over de afgelopen periode nog genoeg gespreksstof. De totale slijtersomzet over de eerste zeven maanden van 2016 bedraagt 518,3 miljoen euro, een daling van maar liefst 17,6 miljoen ten opzichte van het vorig jaar. Het betekent dat – gekeken naar het eerste half jaar – de omzet al voor het derde opeenvolgende jaar flink daalt. Uit de cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen blijkt dat juni (periode 6) voor alle slijters een betere maand was, maar in juli daalde de omzet weer. Juni was vooral positief voor de fullservice slijter (marktaandeel 74,16%), terwijl de borrelshops iets minder in de melk te brokkelen hadden (marktaandeel 20,17%). Maar in de maand daarna verwisselden zij weer van stuivertje; het marktaandeel van de fullservice slijter zakte terug naar het niveau van mei (73,5%). Zo had de één meer te lijden van de mindere zomerverkoop dan de ander. Wat kunnen we de komende periode doen om het tij te keren? Laten we daar met z’n allen over nadenken. Want dit zijn geen rapportcijfers om mee thuis te komen.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025