NOORD-SCHARWOUDE – De wereldwijde verkoop van drank is vorig jaar voor het tweede achtereenvolgende jaar gedaald. Euromonitor noteerde een afname in volume met 0,2% naar 248,5 miljard liter. Toch nog een verbetering ten opzichte van het jaar daarvoor, toen het volume met 0,8% daalde. Per hoofd van de bevolking drinken we 33,6 liter. Het beeld is heel verdeeld: in West-Europa en Noord-Amerika is de omzet nagenoeg gelijk gebleven of licht toegenomen, terwijl de Afrikaanse markt en het Midden-Oosten flink blijven groeien. Latijns-Amerika en Azië hadden te kampen met een daling in de verkoop. Oost-Europa bereikte het beste resultaat in zeven jaar tijd. Hoewel in het voormalig Oostblok nog steeds sprake is van een afname van 1,5%, lijkt het einde van de malaise in zicht. Euromonitor nam ook de cijfers per categorie onder de loep; wereldwijd gezien zitten bier en gedistilleerde dranken sinds 2015 weer in de lift. Vooral tequila en Britse gin doen het goed. De ambachtelijke productie en het aansprekende verhaal dragen bij aan de populariteit van deze producten. Het aandeel wijn is min of meer gelijk gebleven. Kijken we naar de grote spelers op de markt, dan heeft AB InBev het grootste belang; de bierbrouwer zag het aandeel vorig jaar groeien met 21,5%, natuurlijk vooral te danken aan de overname van SABMiller. Heineken komt op de tweede plek.
Laatste nieuws
-
Veiling The Epicurean’s Atlas | 01 dec 2023
-
Staking Chivas Brothers gaat door | 30 nov 2023
-
Brussels Beer Challenge | 29 nov 2023
-
Ook in Groningen geen reclame op alcohol in de openbare ruimte | 28 nov 2023
-
Geen tweede verhoging accijns in Verenigd Koninkrijk | 27 nov 2023
-
Hoofdpijn voor Chivas Brothers | 24 nov 2023
-
Valse bommelding | 23 nov 2023