NOORD-SCHARWOUDE – De wereldwijde verkoop van drank is vorig jaar voor het tweede achtereenvolgende jaar gedaald. Euromonitor noteerde een afname in volume met 0,2% naar 248,5 miljard liter. Toch nog een verbetering ten opzichte van het jaar daarvoor, toen het volume met 0,8% daalde. Per hoofd van de bevolking drinken we 33,6 liter. Het beeld is heel verdeeld: in West-Europa en Noord-Amerika is de omzet nagenoeg gelijk gebleven of licht toegenomen, terwijl de Afrikaanse markt en het Midden-Oosten flink blijven groeien. Latijns-Amerika en Azië hadden te kampen met een daling in de verkoop. Oost-Europa bereikte het beste resultaat in zeven jaar tijd. Hoewel in het voormalig Oostblok nog steeds sprake is van een afname van 1,5%, lijkt het einde van de malaise in zicht. Euromonitor nam ook de cijfers per categorie onder de loep; wereldwijd gezien zitten bier en gedistilleerde dranken sinds 2015 weer in de lift. Vooral tequila en Britse gin doen het goed. De ambachtelijke productie en het aansprekende verhaal dragen bij aan de populariteit van deze producten. Het aandeel wijn is min of meer gelijk gebleven. Kijken we naar de grote spelers op de markt, dan heeft AB InBev het grootste belang; de bierbrouwer zag het aandeel vorig jaar groeien met 21,5%, natuurlijk vooral te danken aan de overname van SABMiller. Heineken komt op de tweede plek.
Laatste nieuws
-
Fernando Remírez de Ganuza overleden | 28 mrt 2024
-
Bier van zoete aardappel, maar hoe dan? | 27 mrt 2024
-
Schotse distillery heropent na 40 jaar | 26 mrt 2024
-
Nederlandse Wijnboeren, boeren goed | 25 mrt 2024
-
Meer dan 1.000 Flessen gestolen uit Château de Viviers! | 22 mrt 2024
-
Bayer komt met nieuw bestrijdingsmiddel | 21 mrt 2024
-
Voorzitterschap VVN ingeruild voor ere lidmaatschap | 20 mrt 2024