CHINA – In Nederland moeten winkels per se een leidinggevende aanwezig hebben bij de verkoop van sterke drank, maar in China doen ze daar niet moeilijk over. Alibaba heeft in de stad Hangzhou, waar zij haar hoofdkwartier heeft, de eerste drankwinkel geopend waar geen personeel rondloopt. Hangzhou wordt gezien als het Chinese Silicon Valley. Hier gebeurt het allemaal, op het gebied van technologische innovatie en e-commerce. Op de afgelopen Vinexpo in Hong Kong konden bezoekers al kennismaken met de nieuwe winkelformule. Zodra de klant een fles wijn oppakt, verschijnt in een digitaal scherm alle benodigde informatie, van wijnland, -gebied en producent tot en met de prijs. Het systeem maakt gebruik van gezichtsherkenning, wat bij sommige bezoekers vragen opriep over privacy. Maar dat weerhoudt Alibaba er niet van de volledig geautomatiseerde shop te openen. Klanten moeten minimaal één doos afnemen en kunnen betalen met hun mobiel. Behalve wijn is ook het in China zeer populaire distillaat baijiu en bier in deze winkel verkrijgbaar. Bronnen melden dat de retail-gigant van plan is om in de loop van het jaar nog vijf tot acht van dit soort shops in China te openen.
Laatste nieuws
-
Robbie Williams zet zijn naam onder nuchtere revolutie | 19 aug 2025
-
Speyside-distilleerderij halveert energieverbruik | 18 aug 2025
-
Oude rogge uit gezonken schip wordt nieuwe whisky | 15 aug 2025
-
Verliest de champagneflûte terrein? | 14 aug 2025
-
Grootste Franse bosbrand in decennia onder controle | 13 aug 2025
-
Ilja Gort neemt afscheid van tv-serie maar blijft dorstig naar nieuwe avonturen | 12 aug 2025
-
Wereldse whisky verrast: India, Taiwan en Australië stelen de show | 11 aug 2025
