“Huh? Heb ik iets gemist…”, hoor ik u denken. Nee hoor, zeker niet, want een speciale themaweek voor de slijter bestaat helemaal niet. Waarom eigenlijk niet? Wij hebben de Week van de Slager, de Nationale Kaasweek, de Belgen vieren hun eigen Week van Groenten & Fruit en er bestaat zelfs een jaarlijks terugkerende Week van de Limburgse Ambachtelijke Bakker. Slim, zo’n campagne waarmee je de aandacht vestigt op je eigen branche.
De slagers, kaasboeren en taartenbakkers hebben het niet zo gemakkelijk, in een tijd waarin je je haast schuldig voelt als je gedachteloos een stukje biefstuk, volvet belegen of zoete vlaai naar binnen schuift. “Alles waar wij mee zijn grootgebracht, mag niet meer”, hoorde ik een dame laatst mopperen voor het koelvak. Ze bekeek op dat moment de ingrediëntenlijst op een pak melk. “Zit niks verkeerds in toch?” Desalniettemin zette ze hem terug in het vak en liep verder, richting de kombucha.
De aandacht voor verantwoorde consumptie is ongekend groot en menig speciaalzaak moet daar tegenop zien te boksen. Helemaal als er ook nog anti-campagnes worden georganiseerd zoals de Nationale Week zonder Vlees en Dry January… Sinds ik de redactionele kolommen van Drinks Slijtersvakblad mag vullen, voel ik me steeds meer een ambassadeur van de speciaalzaak. En dus ga ik voor mijn kipfilet niet naar de supermarkt, maar naar de slagerij. Daar viel mijn oog onlangs op de feestelijke slinger boven de vitrine: Week van de Slager, van 13 tot en met 18 mei. Deze lokale slager deed daar enthousiast aan mee. Elke dag stond er iets op het programma: op maandagmiddag gaf hij drie rondleidingen achter de schermen, op dinsdag konden klanten meedoen aan een filet americain smaaktest, op woensdag met een kennisquiz en op donderdag konden zij hun eigengemaakte gehaktbal inleveren om kans te maken op de Gehaktballen-cup die vrijdag werd uitgereikt. Zaterdag begon de kaartverkoop voor een barbecue-avond. Hartstikke goed om je vak zo in een positief daglicht te stellen, vond ik. Zoekend naar meer van dit soort initiatieven stuitte ik op de Nationale Kaasweek, een initiatief van slechts één man. Erik van Dam, oprichter en eigenaar van leverancier De Kaasfabriek hoopte hiermee de consument te verleiden weer vaker bij de kaasspeciaalzaak binnen te stappen in plaats van hun kaas mee te nemen uit de supermarkt. Hij vond al snel retailers die mee wilden doen. Het werd zo’n groot succes dat het evenement al snel uit zijn jasje groeide. Van Dam heeft nu besloten om de organisatie over te dragen aan de Stichting Foodspecialiteiten zodat het nog breder en dieper kan worden uitgerold. Zo kan het idee van één persoon die de branche een warm hart toedraagt zomaar een landelijke fenomeen worden…
De drankenbranche heeft meerdere weken die de aandacht vestigen op één product. De International Sherry Week, de Riesling week, de Week van het Nederlandse Bier. Prijzenswaardige initiatieven, maar misschien wordt het ondertussen tijd om de slijter zelf ‘in the picture’ te zetten. Het is immers zaak dat de consument die dranken bij u komen halen. Wie pakt de handschoen op?
Laatste nieuws
-
Doe mij maar een Pornstar Martini, mam | 01 jun 2023
-
Loonsverhoging bij Gall & Gall | 01 jun 2023
-
Heineken verwijdert posters met jonge modellen | 01 jun 2023
-
Wijnexport VS gekelderd | 31 mei 2023
-
Champagne boekt prima resultaat | 30 mei 2023
-
Scotch voert campagne tegen accijnsverhoging | 26 mei 2023
-
Gaan bierbrouwers de Ierse markt verlaten? | 24 mei 2023