*streep door wat niet van toepassing is
SCHOTLAND – Het onaantrekkelijk maken van drankverpakkingen kan een middel zijn in de strijd tegen drankgebruik onder jongvolwassenen. Schotse onderzoekers vinden dat strengere regulering op dit gebied het overwegen waard is, na een enquête onder vijftig consumenten tussen de 18 en 35 jaar. Verpakkingen spelen een grote rol bij de beslissing om alcohol te kopen, is de overall conclusie. Kleuren, afbeeldingen en vorm van de fles hebben een grote aantrekkingskracht, helemaal als ze onderscheidend zijn. Zo zeggen sommige geënquêteerden dat zij helemaal niet van bier houden, maar het blikje of flesje toch kochten vanwege de leuke verpakking. De onderzochte groep bleek ook gevoelig voor promotieacties en sponsoring van alcoholmerken. Volgens de wetenschappers is er nog te weinig studie gedaan naar de promotionele rol van verpakkingen. Die zou het effect van waarschuwingen op het etiket -waar in Europa volop over wordt gediscussieerd- kunnen verminderen.