Handig hoor, die aluminium schroefdoppen. Maar toch gaat er niets boven dat heerlijke geluid van een echte kurk die uit de fles plopt. Dat doet iets met je onderbewustzijn, blijkt uit studie van de Vrije Universiteit te Milaan.
Onderzoekers hebben bij 32 proefpersonen gemeten hoe hun hersenen reageerden op het openen van een fles met kurkstopper en een fles met aluminium afsluiter. Omdat ze niets aan het toeval wilden overlaten, bedienden de wetenschappers zich van verschillende hulpmiddelen: een elektro-encefalogram (EEG), waarmee zoals u wellicht weet de elektrische activiteit van de hersenen wordt gemeten. Eye-tracking, waarmee de beweging van het oog wordt gevolgd. En zelfs het zweten van de huid werd tot in de details geregistreerd. Bij de fles met kurkstopper werd op al deze punten meer activiteit gemeten.
Grote vraag was of het opendraaien van de kurk dan wel de schroefdop ook verschil zou maken voor de daaropvolgende beleving: het drinken. En het antwoord was ja. Meerdere deelnemers dichtten de wijn met kurkstop bij voorbaat al een hogere kwaliteit toe. Toen ze mochten proeven, vonden ze deze wijn ook echt beter smaken. In de twee flessen zat precies dezelfde wijn, uit hetzelfde jaar en op dezelfde dag gebotteld. Het enige dat verschil zou kunnen maken, is de afsluiting die de ontwikkeling van de wijn in de fles kan beïnvloeden. Maar daar hadden de professoren iets op gevonden: één groep kreeg alleen wijn die in de fles met kurkstopper gezeten, maar waarvan een deel achter de schermen was overgegoten in een fles met schroefdop. Ook bij deze test vonden de deelnemers de eerste wijn beter van smaak, al was de voorkeur iets minder duidelijk dan in de andere groep. Wat logisch is omdat het om exact dezelfde wijn ging. Zo is maar weer bewezen dat perceptie een belangrijke rol speelt in de ervaring van de consument. Een kleine kanttekening: de studie werd uitgevoerd in opdracht van de Portugese vereniging van kurkproducenten Apcor, die uiteraard baat heeft bij een positief geluid… Maar dat heeft de universiteit netjes in haar berichtgeving gemeld.
Laatste nieuws
-
Tekort aan blik (alweer) | 10 aug 2022
-
Britse retail verkoopt meer tequila | 08 aug 2022
-
5 augustus: Wereldbierdag | 05 aug 2022
-
Ambitieuze plannen Spaanse wijnindustrie | 03 aug 2022
-
Bestel nu je tickets voor de DrankenbeurZ | 01 aug 2022
-
Flinke groei premium dranken verwacht | 29 jul 2022
-
Wijn voor Franse brandweermannen | 28 jul 2022