AMSTERDAM – De World Bulk Wine Exhibition in de Amsterdamse RAI wordt steeds diverser, internationaler én populairder. De tiende beurs trok zo’n 250 exposanten uit 22 landen en 6.500 bezoekers uit zeker zestig landen. En het zijn allang niet meer alleen maar grote producenten en inkopers die interesse tonen. Ook kleinere wijnmakerijen en producenten in het premium-segment begeven zich in toenemende mate op deze markt. De groeiende belangstelling laat zien dat bulkwijn big business is. De ongebottelde wijnen vertegenwoordigen op dit moment zo’n 40% van de wereldwijde wijnexport. Er gaat 3 miljard euro in om. Tussen maart 2017 en maart 2018 groeide de export met 9,4% in waarde en 4,5% in volume. En één keer per jaar is Amsterdam voor de bulkwijnindustrie ‘the place to be’. Want driekwart van het totale volume wordt jaarlijks op de RAI-beurs verhandeld. Maar er gebeurt meer. Het programma werd in de loop der jaren bijvoorbeeld uitgebreid met de International Bulk Wine Competition, de enige internationale wedstrijd in zijn soort. Vijf bulkwijnen uit Frankrijk, Georgië, Italië (2) en Spanje wisten dit jaar de meeste punten te vergaren. En er werd gedebatteerd, deze keer over onderwerpen als ‘Trends in de Japanse wijnmarkt’, ‘Nieuwe zakelijke kansen voor bulkwijn’ en ‘Bag-in-Box: een groeiende markt’. In de Silent Tasting Room kregen bezoekers de gelegenheid om meer dan vierhonderd wijnen te proeven. “Hier kun je 80% van de wereldoogst in slechts twee dagen tijd proeven”, aldus de organisatie.
Laatste nieuws
-
Nieuwe wind bij Ardbeg | 21 nov 2025
-
Heineken verlengt samenwerking met Formule 1 | 20 nov 2025
-
Drie keer raak bij de Dutch Whisky Awards | 19 nov 2025
-
Knallende kurken bij Bollinger | 19 nov 2025
-
Rutte zet kleine brouwers in het zonnetje | 18 nov 2025
-
Veranderen slimme tractoren het leven in de wijngaard? | 17 nov 2025
-
Overleven met wijn | 14 nov 2025
