BRUSSEL – Aan de vooravond van Wereldkankerdag presenteert de Europese Commissie een ontwerpplan om de ziekte die elk jaar 3,5 miljoen Europeanen treft, te verslaan. Daarin staan ook maatregelen die betrekking hebben op de drankenindustrie. Bronnen melden dat de commissie online reclame voor alcohol aan banden wil leggen en vóór 2023 een gezondheidswaarschuwing op het wijnetiket verplicht wil stellen. Maar er wordt ook gekeken naar belastingmaatregelen en promotieprogramma’s die subsidie krijgen van de EU. Brancheorganisaties staan op hun achterste benen. Het Comité Européen des Enterprises Vins (CEEV) heeft al een statement naar buiten gebracht, dat het risico zit in drankmisbruik en niet in het product. Ook de Italiaanse landbouworganisatie Coldiretti is fel tegen en spreekt van een verwoestende impact op de economie.
Laatste nieuws
-
‘Belgische biercultuur in gevaar’ | 25 feb 2021
-
The Art of Drinks: virtueel en live platform | 24 feb 2021
-
Ook Bordeaux ziet tekenen van herstel | 23 feb 2021
-
Affiniteit met bio-wijnen is afgenomen | 22 feb 2021
-
Cognac-markt sluit 2020 af met goed kwartaal | 19 feb 2021
-
Vurige dame | 18 feb 2021
-
Sterke drank bloeit in VS | 17 feb 2021