NOORD-SCHARWOUDE – Dat de Nederlandse consument vaker voor een bijzonder biertje kiest, merken ze ook in de supermarkt. Meerdere ketens zien een sterke toename in de verkoop van speciaal- en alcoholarm bier, meldt RTL-Z op basis van eigen onderzoek. Albert Heijn noteert zelfs een groei van 20% in dit segment. Volgens de Vomar gaat de verkoop van bier ten koste van andere alcoholische dranken als wijn en gedistilleerde dranken. Dat is precies wat het Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse Brouwers afgelopen week liet zien: 40% van de bierdrinkers kiest vaker voor bier dan voor een andere (alcoholische) drank, omdat er veel meer te kiezen valt. Veel mensen hebben ook het gevoel dat het aanbod veel diverser is dan twee jaar geleden. 47% kiest vaker voor een ander bier. De supermarkten maken meer ruimte vrij in de schappen voor die bredere keuze. Het aanbod is voor een deel sterk lokaal gebonden. Overigens blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek dat 39% van de bierdrinkers naar een specifieke winkel, zoals een slijterij, bierwinkel of supermarkt gaat om speciaalbier te kopen. Dat is voornamelijk de groep tot 50 jaar (85%), 65+’ers doen dat veel minder (32%). Maar aan de bierkennis valt nog wel het een en ander te verbeteren. Als winkels de schappen indelen op biercategorieën (bijvoorbeeld soepel & subtiel, fris & fruitig, donker & rijk) dan helpen zij de klant bij hun keuze. Vrouwen vinden dit belangrijker dan mannen, aldus de Nederlandse Brouwers.
Laatste nieuws
-
Veiling The Epicurean’s Atlas | 01 dec 2023
-
Staking Chivas Brothers gaat door | 30 nov 2023
-
Brussels Beer Challenge | 29 nov 2023
-
Ook in Groningen geen reclame op alcohol in de openbare ruimte | 28 nov 2023
-
Geen tweede verhoging accijns in Verenigd Koninkrijk | 27 nov 2023
-
Hoofdpijn voor Chivas Brothers | 24 nov 2023
-
Valse bommelding | 23 nov 2023