NOORD-SCHARWOUDE – Dat de Nederlandse consument vaker voor een bijzonder biertje kiest, merken ze ook in de supermarkt. Meerdere ketens zien een sterke toename in de verkoop van speciaal- en alcoholarm bier, meldt RTL-Z op basis van eigen onderzoek. Albert Heijn noteert zelfs een groei van 20% in dit segment. Volgens de Vomar gaat de verkoop van bier ten koste van andere alcoholische dranken als wijn en gedistilleerde dranken. Dat is precies wat het Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse Brouwers afgelopen week liet zien: 40% van de bierdrinkers kiest vaker voor bier dan voor een andere (alcoholische) drank, omdat er veel meer te kiezen valt. Veel mensen hebben ook het gevoel dat het aanbod veel diverser is dan twee jaar geleden. 47% kiest vaker voor een ander bier. De supermarkten maken meer ruimte vrij in de schappen voor die bredere keuze. Het aanbod is voor een deel sterk lokaal gebonden. Overigens blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek dat 39% van de bierdrinkers naar een specifieke winkel, zoals een slijterij, bierwinkel of supermarkt gaat om speciaalbier te kopen. Dat is voornamelijk de groep tot 50 jaar (85%), 65+’ers doen dat veel minder (32%). Maar aan de bierkennis valt nog wel het een en ander te verbeteren. Als winkels de schappen indelen op biercategorieën (bijvoorbeeld soepel & subtiel, fris & fruitig, donker & rijk) dan helpen zij de klant bij hun keuze. Vrouwen vinden dit belangrijker dan mannen, aldus de Nederlandse Brouwers.
Laatste nieuws
-
Glenrothes lanceert zijn oudste whisky ooit | 28 mrt 2025
-
Topwijnen gestolen in Toscane | 27 mrt 2025
-
Dutch Beer Challenge | 26 mrt 2025
-
Carlsberg nieuwe sponsor van UEFA | 25 mrt 2025
-
EU stelt extra importheffing op VS uit | 24 mrt 2025
-
Britse drempel voor alcoholvrij bier verhoogd | 21 mrt 2025
-
Limburgs Wijnbouwcongres 2025 | 20 mrt 2025