NOORD-SCHARWOUDE – De Nederlandse bierbrouwers hebben vorig jaar bijna 70 miljoen euro uitgegeven aan bierreclames. Dat blijkt uit onderzoek van de bureaus Nielsen en Vostradamus, die de bestedingen aan advertenties van voedings- en genotsmiddelen in diverse media onder de loep namen. Met een aandeel van 7,5% staat bier op de tweede plek tussen andere producten als frisdrank, koek, koffie, zoutjes, chocola en snoepgoed. Dat is voor een groot deel te danken aan Heineken, na Unilever de producent die de meeste reclame maakte. Het grootste bedrag ging naar tv-spotjes: bijna 81% van het geld dat aan media besteed wordt. Mei blijkt een populaire maand om te adverteren; op weg naar de zomer veranderen de supermarkten in die periode hun schappen. De cijfers laten een stijgende lijn zien in de bruto mediabestedingen in de voedings- en genotsmiddelenbranche. De onderzoekers verwachten dat deze trend zich dit jaar voortzet, en baseren zich op de vele sportevenementen waar adverteerders deze zomer op inspelen. Hoeveel geld besteed is aan internetreclame is overigens niet onderzocht.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025