NOORD-SCHARWOUDE – Berichten over de gevolgen van de coronacrisis voor de wereldwijde drankenbranche buitelen deze dagen over elkaar heen. Een kleine greep:
- Hoewel de horeca in Groot-Brittannië nog niet officieel op slot is, hebben whiskystokerijen hun bezoekerscentra massaal gesloten of beperkte openingsuren ingesteld. Dat geldt in elk geval voor veertig Schotse distilleerderijen.
- Bijna dertig wijnmakerijen in Zuid-Afrika zijn de komende twee weken dicht voor publiek. Verkoop aan de deur blijft in veel gevallen wel mogelijk. Reden is dat sommige bedrijven groepen op bezoek hebben gehad waarvan deelnemers naderhand positief zijn getest op het coronavirus. Een van de deelnemers aan een studiereis van de Wijnacademie (van 3 tot 13 maart) naar Zuid-Afrika is ook besmet geraakt, zo heeft het opleidingsinstituut bekend gemaakt.
- De gouverneur van Californië heeft wijnmakerijen in de Amerikaanse staat geadviseerd om hun deuren te sluiten. Belangenorganisatie het Wine Institute wil daar nog niet aan en kiest voor beperkende maatregelen. Er mogen niet teveel bezoekers in één keer naar binnen en het is alleen mogelijk om wijn af te halen, niet meer proeven dus.
- Ook drankenbeurzen en grote proeverijen die nog de verwachting hadden dat hun evenement gewoon door kon gaan, moeten nu constateren dat dat niet haalbaar is. The Londense Wine & Spirits Show (3 en 4 april) blaast de boel af. De en-primeurweek in de Bordeaux (eind maart, begin april) gaat ook niet meer door. De London Wine Fair (18-20 maart) staat nog wel op de rol.
Gelukkig is de mens ook veerkrachtig en komen er onder het motto ‘we motten er het beste van maken’ mooie initiatieven naar boven. Voorbeelden?
- De Utrechtse brouwerij Vanderstreek laat haar wekelijkse rondleiding gewoon doorgaan komende zaterdag, maar dan virtueel. Via een live stream op Facebook kunnen liefhebbers een kijkje achter de schermen nemen en meedoen aan een proeverij.
- Een wijnmakerij in het Italiaanse Friuli-Venezia verkoopt haar Refosco dal Peduncolo Rosso voor het goede doel. In acht talen staat op het etiket de boodschap ‘Alles komt goed’. “We hopen dat mensen vandaag een fles kopen zodat ze over een paar jaar met hun kinderen kunnen toosten”, zegt eigenares Annalisa Zorzettig. “We zullen dan terugkijken op een moeilijke, maar leerzame tijd waarin we het kleine weten te waarderen.” De verkoopopbrengst gaat naar een ziekenhuis in Udine.
- Ook het grote Campari heeft een campagne opgezet voor het zwaar getroffen moederland. De drankenproducent roept consumenten op om geld te doneren aan de medische zorg in Milaan. Met een donatie van 1 miljoen dollar doet zij zelf ook een duit in het zakje.
- Brancheorganisatie De Nederlandse Brouwers laat weten dat de individuele brouwers zich flexibel opstellen richting hun horecaklanten nu zij de deuren hebben moeten sluiten. ‘De brouwers denken graag mee bij het vinden van oplossingen en kijken van geval tot geval naar mogelijkheden om hun horeca-klanten tegemoet te komen. Daarnaast steunen we de horeca richting de overheid om zo snel mogelijk met passende steunmaatregelen te komen.’