AUSTRALIË – “Neem je er nog één? Is dat nou wel verstandig?” Dat zou een van de teksten kunnen zijn die een splinternieuwe app verstuurt aan studenten die teveel drinken. De Australische Victoria University heeft de interactieve app ontwikkeld, in een poging om het alcoholgebruik onder jonge consumenten naar een lager niveau te brengen en vooral een oplossing te bieden voor binge drinking. Driehonderd studenten doen twee jaar lang mee aan een proef. Zij moeten op uitgaansavonden regelmatig laten weten hoeveel ze gedronken hebben, hoe ze zich voelen, hoe hun agenda voor de volgende dag eruit ziet etc. Op basis van de antwoorden stuurt de app gerichte berichtjes naar hun mobieltje, zowel voor, tijdens als na het drinken. Het doel is de jongeren bewust te maken van hun keuzes. “We gaan mensen niet vertellen dat ze niet moeten drinken, maar geven een optie om een en ander in de hand te houden”, aldus een van de ontwikkelaars. Begin volgend jaar gaat de proef van start.
Laatste nieuws
-
Bacardi 100% eigenaar van Teeling | 26 jun 2026
-
Piraten en rum | 24 jun 2026
-
Rosé laat zich niet in één stijl vangen | 23 jun 2026
-
Eerste pauselijke wijn oogst levert 5.000 flessen op | 22 jun 2026
-
Bijna half miljoen euro aan bourbon gestolen | 19 jun 2026
-
Slechte bereikbaarheid zet Schotse whiskysector onder druk | 18 jun 2026
-
Super El Niño dreigt wereldwijde impact te krijgen | 17 jun 2026
