Ondanks dat de detailhandel al vijf jaar lang in een stijgende lijn zit, moeten winkeliers alle zeilen bijzetten. Dat stelt ABN Amro in een nieuw rapport. ‘De kritische consument, digitalisering en stevige concurrentie veranderen het straatbeeld en leiden tot grote verschillen in prestatie tussen winkelgebieden, branches en ondernemers. Investeringen in personeel en service zijn voor winkeliers de voornaamste manier om het verschil te maken.’
In 2018 groeide de detailhandel met 3%. De afgelopen vijf jaar nam de verkoop zelfs met 13% toe. De ABN Amro verwacht ook voor 2019 een goed jaar, omdat huishoudens meer te besteden hebben. Toch zijn er obstakels, menen de opstellers van het rapport Prognoses Retail 2019-2020. Dat heeft onder meer met het veranderde gedrag van de consument te maken. Wie iets wil kopen, oriënteert zich steeds vaker via het internet. Steeds meer wordt ook via de digitale snelweg gekocht. De klant is ook kritischer geworden en hecht meer belang aan deskundigheid van het personeel. Een laatste obstakel dat genoemd wordt is de harde concurrentie. De winstmarges zijn dun en de mogelijkheden om te investeren beperkt. Cijfers laten zien dat het aantal faillissementen in de detailhandel vorig jaar niet zijn afgenomen. Sterker nog, voor 2019 wordt een stijging verwacht van 0 tot 5%. De bank ziet grote verschillen tussen winkelgebieden, branches en ook binnen één branche. Onderscheidend vermogen is cruciaal.
Meer over het veranderend consumentengedrag leest u in het artikel ‘Consument dwingt wijnsector te veranderen’ in de nieuwste editie van Drinks Slijtersvakblad.
Laatste nieuws
-
Record omzet voor Sotheby’s | 17 apr 2024
-
Lukas Wiegman beste sommelier | 16 apr 2024
-
Brouwer uit Florida onder vuur | 15 apr 2024
-
Omzetgroei voor Jägermeister | 12 apr 2024
-
Minder accijns voor schatkist | 11 apr 2024
-
Wisseling van de wacht bij Verbunt Verlinden | 10 apr 2024
-
Statiegeld op blikjes loont | 09 apr 2024