Drinks Slijtersvakblad

  • Home
  • Vaknieuws
  • Inhoud vakblad
  • Verkopen (g)een kunst
  • Drinken & Gezondheid
  • Marktspiegel
  • recht & regelgeving
  • Verschijning
  • Info
    • Abonnementen
    • Proefnummer
    • Oplage & Verspreiding
    • Advertentietarieven
    • Technische Gegevens
    • Verschijning Drinks Slijtersvakblad
    • Themaplanning
    • Auteursrechten
    • Contact
Laatste nieuws
  • Hitte verandert wat er in het glas komt   |   14 aug 2026

  • Bourgogne passeert Bordeaux dankzij gewilde topwijnen   |   13 aug 2026

  • Romeins scheepswrak met honderden amforen gevonden bij Sicilië   |   12 aug 2026

  • Duizend jaar oude Ierse eik krijgt tweede leven als whiskyvaten   |   11 aug 2026

  • Vietnam treedt op tegen handel in vervalste sterke drank   |   10 aug 2026

  • Wijn van het perron   |   07 aug 2026

  • 1811 riesling van ruim twee eeuwen oud onder de hamer   |   06 aug 2026

 
Home» drinken & gezondheid»Studie naar drank bij maaltijd levert interessante inzichten op

Studie naar drank bij maaltijd levert interessante inzichten op

Slijtersvakblad 05 mei 2021 drinken & gezondheid Laat uw reactie achter 3275 Vertoningen

Wil je toch een glas alcohol drinken, dan is het uit gezondheidsoverwegingen beter om dit bij de maaltijd te doen dan daarbuiten. En het beste kun je kiezen voor wijn. Dat hebben wetenschappers aan de Universiteit van Glasgow ontdekt na negen jaar onderzoek.
De onderzoekers constateren dat de bestaande gezondheidsrichtlijnen vooral gericht zijn op de hoeveelheid drank en frequentie, maar niet op wanneer je drinkt en wat precies. Terwijl dat, blijkens de resultaten, wel degelijk verschil maakt.
Voor de vergelijkende studie werd het drankpatroon gevolgd van 310.000 regelmatige drinkers tussen de 38 en 73 jaar. Aan deze Britten werd gevraagd hoeveel alcohol zij drinken, hoe vaak, welke soort en of dat bij het eten is. Tegelijkertijd werden gegevens over hun gezondheid, ziekte en overlijden bijgehouden. Mensen die niet of weinig (een of twee keer per maand) dronken en mensen die al een hartaanval, beroerte of kanker hadden gehad werden uitgesloten van het onderzoek. Uiteindelijk ging het de onderzoekers erom of er een verband is tussen de consumptie van alcohol en het krijgen van genoemde ziekten of overlijden.
Dan de resultaten. Wie zijn glas alcohol tijdens de maaltijd neemt, verlaagt het risico op overlijden met 10% (ten opzichte van alcoholconsumptie buiten de maaltijden). Drie tot vier dagen per week een rode wijn bij het eten had volgens deze studie het meest gunstige effect. Vervang je dit door bier, dan is het risico op overlijden 18% hoger. Met gedistilleerde drank is dat 25% hoger. Het risico op hart- en vaatziekten stijgt dan met respectievelijk 16% en 31%. De resultaten zijn volgens de onderzoekers vooral belangrijk voor de aanpak van schadelijke drinkpatronen.

2021-05-05

Geef een reactie

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Verantwoord drankgebruik

De alcoholbranche (verkopers, producenten) is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en neemt tal van initiatieven om de consument te wijzen op de risico’s van overmatig drankgebruik. Drinks Slijtersvakblad volgt het nieuws hierover op de voet en bericht daarnaast over studies naar de relatie tussen alcohol en gezondheid.

Categorieën

  • vaknieuws | wijn
  • vaknieuws | gedistilleerd
  • vaknieuws | bier
  • vaknieuws | overig
  • inhoud vakblad
  • verkopen (g)een kunst
  • drinken & gezondheid
  • marktspiegel
  • Verschijning Drinks Slijtersvakblad
  • Proefnummer
  • Oplage & Verspreiding
  • Advertentietarieven
  • Technische Gegevens
  • Verschijning Drinks Slijtersvakblad
  • Themaplanning
  • Contact

Drinks Slijtersvakblad

Drink Slijtersvakblad informeert al 74 jaar op onafhankelijke en professionele wijze de Nederlandse detail- en groothandel in wijn, bier, gedistilleerd en frisdranken in de ruimste zin van het woord. Naast slijters, wijnhandelaren en inkopers van grootwinkelbedrijven bezoeken ook veel sommeliers dit platvorm. Het vakblad verschijnt zes keer per jaar in een fraaie uitvoering. Als extra service houden wij u via onze website op de hoogte van het laatste actuele nieuws.

Recente berichten

  • Drinks Slijtersvakblad – editie 4 – 2026

    Drinks Slijtersvakblad – editie 4 – 2026

    Slijtersvakblad 14 aug 2026
  • Hitte verandert wat er in het glas komt

    Hitte verandert wat er in het glas komt

    Slijtersvakblad 14 aug 2026
  • Bourgogne passeert Bordeaux dankzij gewilde topwijnen

    Bourgogne passeert Bordeaux dankzij gewilde topwijnen

    Slijtersvakblad 13 aug 2026
  • Romeins scheepswrak met honderden amforen gevonden bij Sicilië

    Romeins scheepswrak met honderden amforen gevonden bij Sicilië

    Slijtersvakblad 12 aug 2026
  • Duizend jaar oude Ierse eik krijgt tweede leven als whiskyvaten

    Duizend jaar oude Ierse eik krijgt tweede leven als whiskyvaten

    Slijtersvakblad 11 aug 2026
  • Vietnam treedt op tegen handel in vervalste sterke drank

    Vietnam treedt op tegen handel in vervalste sterke drank

    Slijtersvakblad 10 aug 2026

Contact

Drinks Slijtersvakblad
De Mossel 9
1723 HZ Noord-Scharwoude
tel: 0226-318 500
e-mail: info@slijtersvakblad.nl

Auteursrechten

Het overnemen van artikelen van deze website kan uitsluitend plaatsvinden na overleg met de redactie en na toestemming van de uitgever en de rechthebbenden.... Lees verder >>

Tags

alcohol Australië Bier champagne EU export Frankrijk groei Heineken Italië oogst verkoop Whisky wijn wijnbouw
© Drinks Slijtersvakblad - Alle rechten voorbehouden.