BRUSSEL – Aan de vooravond van Wereldkankerdag presenteert de Europese Commissie een ontwerpplan om de ziekte die elk jaar 3,5 miljoen Europeanen treft, te verslaan. Daarin staan ook maatregelen die betrekking hebben op de drankenindustrie. Bronnen melden dat de commissie online reclame voor alcohol aan banden wil leggen en vóór 2023 een gezondheidswaarschuwing op het wijnetiket verplicht wil stellen. Maar er wordt ook gekeken naar belastingmaatregelen en promotieprogramma’s die subsidie krijgen van de EU. Brancheorganisaties staan op hun achterste benen. Het Comité Européen des Enterprises Vins (CEEV) heeft al een statement naar buiten gebracht, dat het risico zit in drankmisbruik en niet in het product. Ook de Italiaanse landbouworganisatie Coldiretti is fel tegen en spreekt van een verwoestende impact op de economie.
Laatste nieuws
-
Laatste kans om in te schrijven voor de V d’Or Awards 2026 | 16 sep 2025
-
Een glas wijn of bier is niet alleen maar slecht | 15 sep 2025
-
Huub van Doorne neemt na twintig jaar afscheid als CEO van Lucas Bols | 12 sep 2025
-
Recordregen aan gouden medailles bij Wijnkeuring 2025 | 11 sep 2025
-
Snellere controles in zicht, maar handbagagewijn moet nog even wachten | 10 sep 2025
-
Cider terug van weggeweest? | 09 sep 2025
-
Oudste whisky van India | 08 sep 2025