NEDERLAND – Hoewel de Nederlandse bierconsumptie weer op het niveau van 2012 ligt, heeft het winkelkanaal haar verloren aandeel aan de horeca nog lang niet heroverd. In 2012 lag de verhouding in de bierverkoop tussen off- en on-trade nog op driekwart versus een kwart. Maar daarna verschoof de markt. De ommekeer vond plaats vanaf 2014; sindsdien ligt de verdeling rond de 65% versus 35%. In 2017 wist de retail 1% terug te snoepen, dat in 2018 kon worden vastgehouden. Een en ander valt op te maken uit cijfers van brancheorganisatie The Brewers of Europe, verzameld in het rapport European Beer Trends 2019. Hoe het in de landen om ons heen zit? In Duitsland en Frankrijk ligt het thuisverbruik van bier met 80% relatief veel hoger. In Groot-Brittannië is het ongeveer fiftyfifty en ook in België liggen de kanalen dichter bij elkaar. Daar heeft de retail sinds 2012 juist terrein gewonnen, terwijl de bierconsumptie fors is afgenomen. Bij ons kwam de consumptie in 2018 voor het eerst in zes jaar weer boven de 12 miljoen hectoliter uit. Aan de verhouding off- en on-trade veranderde niet veel; twee derde van de bierverkoop ging dat jaar naar thuisverbruik en een derde werd opgedronken in de horeca.
(Foto: Brewers of Europe)