GROOT-BRITTANNIË – Britse wijnhandelaren pikken het niet langer. In nog geen tien jaar tijd is de accijns op wijn met bijna 40% gestegen. Op de prijs van een biertje kwam ‘maar’ 16% aan accijns bij. En dus voert de branche campagne. Ze liet marktonderzoeker YouGov onderzoek doen, min of meer om bevestigd te zien dat vrouwen liever wijn dan bier drinken. Dat bleek: 39% van de ondervraagde vrouwen noemde wijn als favoriete alcoholische drank. Slechts 7% van de vrouwen koos voor bier. Bij mannen waren de cijfers omgedraaid: 40% vindt bier het lekkerst en 16% geeft de voorkeur aan wijn. En dus, stelt de actiegroep Wine Drinkers UK, waarin importeurs, groothandels, retailers en wijnschrijvers zich verenigd hebben, is de hogere accijnsheffing op wijn pure discriminatie.
Laatste nieuws
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025
-
Britse vodka van aardappel tot terroir | 03 jul 2025
-
EHN benadrukt impact van alcohol op hart- en vaatziekten | 02 jul 2025
-
Italiaanse wijn dreigt uit VS te verdwijnen | 01 jul 2025
Hans Walravens
Ik voel me met “biertje” gediscrimineerd. Dus graag vervangen door BIER.