GROOT-BRITTANNIË – Steeds meer drankenproducenten maken de stap naar de laag-alcoholische en alcoholvrije markt. Groot-Brittannië loopt daarin voorop, meldt Harpers. Bij ons zijn het vooral bierbrouwers die hun aanbod uitbreiden met alcoholarm bier, maar aan de overkant van het kanaal maken premium soft drinks en spirits zonder alcohol een groei door. Vorig jaar zagen tussen april en oktober bijna veertig nieuwe merken in dat segment het levenslicht. Investeerders zien overduidelijk kansen in het alcoholvrije en alcoholarme product. Toch zijn er ook veel dilemma’s, zoals hoe je de balans vindt tussen enerzijds het maken van een kwalitatief hoogstaand en onderscheidend product en daar anderzijds nog iets aan overhouden, en wat een acceptabele prijs is voor de consument. Producenten en horecagelegenheden durven soms wel erg veel voor te vragen voor een non-alcoholische spirit, is de kritiek. Dat het aanbod in de UK groeit, komt voort uit de stijgende vraag. Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat in Groot-Brittannië de daling van alcoholconsumptie onder de jeugd sneller gaat dan in andere Europese landen.
Laatste nieuws
-
Nieuwe start voor London Wine Fair | 13 nov 2025
-
Hout met karakter tilt Priorat-wijnen naar nieuw niveau | 12 nov 2025
-
Tuk-tukdief ontloopt langere celstraf na teruggave deel gestolen wijn | 11 nov 2025
-
ProWein zet in op slimmer en meer evenwicht | 10 nov 2025
-
Iedereen doet het weleens, de een meer dan de ander | 07 nov 2025
-
Zeldzame Lafite-wijnen onder de hamer bij Sotheby’s | 06 nov 2025
-
Wijntoerisme stevige pijler van wijnbedrijven | 05 nov 2025
