NOORD-SCHARWOUDE – China ziet haar drankenverkoop via internet jaarlijks groeien met 15%. Het Aziatische land is op dat gebied nu de grootste ter wereld, en laat Frankrijk, Groot-Brittannië en Amerika achter zich. Dat heeft voor een deel te maken met het enorme potentieel: China telt 772 miljoen internetgebruikers. Volgens onderzoeksinstituut IWSR (International Wine & Spirits Research) wordt de online alcoholverkoop gedomineerd door twee belangrijke spelers: Tmall en JD.com. Zij hebben 70% van de virtuele drankenmarkt in handen. De totale waarde is goed voor omgerekend zo’n 5,2 miljard euro. Hoe groot de totale online drankenverkoop in Nederland precies is, is niet bekend. Navraag bij Nielsen leert dat niet alle spelers hun verkoopcijfers willen vrijgeven. Daarmee is het beeld van de online verkoop onvolledig. Bij de slijters en supermarkten verloopt zo’n 2% van de drankenverkoop via het online kanaal. In Frankrijk ligt het totale aandeel op 9%. In de meeste landen is de mate waarin consumenten via internet hun drank kopen echter nog zeer beperkt, meldt de IWSR.
Laatste nieuws
-
Hennessy en LeBron James brengen samen unieke V.S.O.P limited edition uit | 26 nov 2025
-
Wat heeft klei met wijn te maken en welke invloed heeft het | 25 nov 2025
-
Black Friday kans of valkuil? | 24 nov 2025
-
Alcoholreuzen zien 830 miljard dollar verdampen door veranderend drinkgedrag | 24 nov 2025
-
Nieuwe wind bij Ardbeg | 21 nov 2025
-
Heineken verlengt samenwerking met Formule 1 | 20 nov 2025
-
Drie keer raak bij de Dutch Whisky Awards | 19 nov 2025
