BELGIË – Wat er met het Vlaamse trappistenbier Westvleteren is gebeurd, is geen uitzondering. Dat meldde VRT Nieuws zaterdag. Regelmatig wordt Belgisch speciaalbier tegen woekerprijzen op websites te koop aangeboden. Supermarkt Jan Linders, met vestigingen in de provincies Limburg, Brabant en Gelderland, maakte vorige week reclame voor het Westvleterenbier. Klanten konden voor 9,95 een flesje kopen, maximaal twee per klant. Normaal gesproken gelden strenge regels voor de exclusieve verkoop van dit bier bij de Sint-Sixtusabdij. Naderhand bleek dat de supermarkt geen toestemming van de monniken had gekregen, maar ergens een partij op de kop had getikt. Waar de monniken zonder winstoogmerk het bier brouwen en een flesje aan de poort van de abij slechts zo’n 2,50 euro kost, berekende Jan Linders het viervoudige. De enige die hieraan verdient, is de supermarkt, zei de bekende biersommelier Sophie Vanrafelghem. Volgens haar is op websites te zien hoe dit soort bieren vaker voor hoge prijzen voor aangeboden, tot soms wel twintig keer duurder.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025