NOORD-SCHARWOUDE – Weet u al aan welke partij u morgen uw stem gaat geven? Is uw keuze gebaseerd op religie, de manier waarop u in het leven staat? Uw persoonlijke omstandigheden? Of laat u zich leiden door standpunten die van belang zijn voor uw werk als ondernemer en, specifieker nog, als slijter? Misschien weet u het helemaal nog niet en behoort u samen met pakweg de helft van de Nederlanders tot De Zwevende Kiezer. Dan is de kans groot dat u straks niet zomaar een vakje aankruist, maar een weloverwogen keuze heeft gemaakt voordat u het stemhokje binnenstapt. Althans, dat zijn de bevindingen van Sabine Geers, die vandaag aan de Universiteit van Amsterdam promoveert op haar onderzoek naar zwevende kiezers. Haar conclusie: mensen die daags voor de verkiezingen nog twijfelen, laten zich deels leiden door de inhoud die in de laatste dagen van de campagne nog tot hen komt en deels door de peilingen. Wat betekent de vorming van een nieuwe coalitie voor u als slijter? Feit is dat de nieuwe Tweede Kamer nu eindelijk een beslissing moet nemen over de hervorming van de huidige Drank- en Horecawet. Beslissingen over verhoging van de accijns op alcohol, een verbod op alcoholreclame en beperking of juist uitbreiding van de punten waar alcohol wordt verkocht en verstrekt. Drinks Slijtersvakblad zette de standpunten van een aantal partijen voor u op een rij. Daarbij de kanttekening dat GroenLinks en de PVV niets over alcoholbeleid in hun partijprogramma hebben gezet.
Over uitbreiding van preventie zijn de meeste partijen het wel eens. De overheid moet Nederlanders beter wijzen op de gevaren en risico’s van overmatig drinken, te beginnen bij de jeugd. De PvdA noemt daar nog bij, dat de handhaving (geen alcoholverkoop aan jongeren onder de 18) beter moet en dat verkopers die zich hier niet aan houden, harder moeten worden aangepakt. De SGP wil jongeren die over de schreef gaan strenger aanpakken. Over andere heikele punten liggen de meningen behoorlijk uiteen. Zo zijn de VVD en D66 pertinent voorstander van blurring, terwijl de ChristenUnie, PvdA en CDA daar juist tegen zijn. De eerste twee partijen willen dat ondernemers meer ruimte krijgen en daarom gemengde winkelconcepten mogelijk maken. Zoals bekend werkt de VVD aan een initiatiefwetsvoorstel die het ondernemers gemakkelijker maakt om drank te schenken aan consumenten. Volgens het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP gaat dat behoorlijk ver: “Als de wet wordt aangenomen kunnen bier en wijn overal zonder vergunning worden verkocht, ook op de markt en bij de loempiakraam. Verder maakt deze wet het mogelijk dat er bij de kapper, de fietsenmaker, de wasserette en zelfs in een tankshop alcohol geschonken kan worden, óók sterke drank als whisky en wodka”, aldus de organisatie, die de hand wist te leggen op de tekst uit het initiatiefvoorstel. De ChristenUnie vindt juist dat de verkoop van alcohol flink moet worden ingeperkt, zo schrijft de partij in haar verkiezingsprogramma. Samen met PvdA en CDA scharen zij zich achter het manifest dat gezondheidsorganisaties hebben opgesteld tegen de versoepeling van verkoop- en schenkpunten. Dan zijn er nog partijen die vinden dat alcoholreclame verboden moet worden: de SGP en de Partij voor de Dieren. Het CDA pleit voor een stapsgewijze verhoging van accijns op alcoholhoudende dranken. Overigens zijn de meeste partijen in hun verkiezingsprogramma summier over het onderwerp alcohol. Denkt u meer te hebben aan de standpunten die voor u als ondernemer van belang zijn, doe dan op de valreep nog even de fiscale stemwijzer of het ondernemerskieskompas.
Laatste nieuws
-
Kylie Minogue verrast met nieuwe rosé door wijnblunder | 08 okt 2025
-
Veiling vol topwhisky’s zet kansarme jongeren in hun kracht | 07 okt 2025
-
Druivendieven slaan toe in Duitse wijngaard | 06 okt 2025
-
Amerikaanse shutdown legt spirits-sector lam | 06 okt 2025
-
Japanse bierbrouwer getroffen door cyberaanval | 03 okt 2025
-
Eerste vrouwelijke Mondavi aan het roer in Napa Valley | 03 okt 2025
-
Oudste zoon Beckham teruggefloten | 02 okt 2025