Klokslag 9 uur ’s ochtends gaat de deur van het slot. ’s Avonds tegen zessen mogen de rolluiken weer naar beneden. Weer een dag voorbij! U laat de uren nog eens kort de revue passeren. Veel klanten gehad? Nieuwe bestellingen gedaan, voorraden weggewerkt? Dagelijkse routine slokt een groot deel van uw werkdag op. Neemt u tussen alle bedrijvigheid door wel eens tijd om vooruit te kijken? Niet naar de dag van morgen, maar naar een periode iets verder weg? Denkt u wel eens over hoe het anders moet of beter kan? Meer bekendheid en een grotere vaste clientèle zijn natuurlijk nooit weg. Het gebruik van social media kan deze wensen binnen handbereik brengen.
Ambassadeurs
“Bent u niet tevreden, vertel het ons. Bent u tevreden, vertel het ons óók en zegt het voort!” Een oude tegeltjeswijsheid die u wat ons betreft niet direct boven de toonbank hoeft te hangen, maar waar u als slijter wel inspiratie uit kunt halen als u op zoek gaat naar het genereren van meer ‘business’. Tegenwoordig komen we hem in handboeken en websites die zich richten op verkoopadviezen en marketingtechnieken ook steeds vaker tegen onder de noemer ‘De klant als ambassadeur’. Wat bedoelen verkoopgoeroe’s hier nou precies mee?
Een tevreden klant is uw beste reclame. Het kost u geen torenhoge reclamebudgetten, slechts een welgemeende vriendelijke glimlach, oprechte aandacht en hier en daar wat extra service zijn genoeg. Zo vertelde een net gestarte slijter mij eens, dat hij een mooie actie had in de winkel: twee flessen viognier betalen, drie halen. De klant die zijn winkel binnenstapte, vroeg zich vertwijfeld af wat hij moest doen als de wijn hem niet beviel. “Valt het tegen, dan mag u de rest terugbrengen en krijgt u uw geld terug”, antwoordde de slijter. Waarop de klant met een beter idee kwam: “Ik koop één fles voor de (gedeelde) actieprijs, en als de wijn bevalt, koop ik ook die andere twee”. De slijter toonde zich flexibel en ging akkoord. Enkele dagen later stond de klant weer in zijn winkel, om ook de andere flessen aan te schaffen. Niet veel later verscheen een berichtje op Facebook: ‘Topservice van deze slijter, wat een aanwinst!’.
Met Facebook, Linked-In en andere vormen van social media zijn de mogelijkheden voor klanten en mensen uit de persoonlijke kennissenkring om zich te ontpoppen tot ambassadeur van uw winkel de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Digitale mond-tot-mondreclame ligt dankzij deze platforms voor elke ondernemer binnen handbereik. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hierbij enkele tips.
1. Facebook
‘Nog 50 likes en we zitten op de 1.000!’ Zag u eigenlijk nooit het nut van Facebook in? Het kost immers extra tijd en wie zegt dat de geposte berichten ook daadwerkelijk klandizie opleveren? Misschien toch maar eens proberen. Zo’n tien miljoen Nederlanders maakt namelijk gebruik van dit populaire medium, volgens onderzoeksbureau Newcom dat het social media-gebruik in ons land jaarlijks onder de loep neemt. Zij noteerden ook een flinke groei onder het aantal gebruikers boven de 65 jaar. In 2015 steeg het aantal 65+’ers dat een Facebook-account bezit met 23%. In de leeftijdscategorie 80 jaar en ouder steeg het aantal Facebookers met 10%. Ook het dagelijks gebruik blijft stijgen. Regelmatig een berichtje posten kan vanuit de luie stoel en kost u slechts een minuutje of twee. Er zijn ook diensten waarmee u uw berichten vooruit kunt plannen. Baat het niet, dan schaadt het niet. En wordt uw bericht gedeeld of geliked, of laten klanten hun tevredenheid spreken, dan heeft u er zomaar een flinke dosis ambassadeurs voor uw winkel bij.
2. Pinterest
Wilt u echt meegaan met de tijd, dan kiest u ook voor een visueel platform, in de vorm van Snapchat, Instagram of Pinterest. Want onder de jongere doelgroep wordt Facebook al weer minder populair. 2,1 miljoen Nederlanders ‘zitten’ op Instagram, 2 miljoen op Pinterest en 1 miljoen gebruikt Snapchat. Daarbij geldt dat Pinterest het populairst is onder de doelgroep tot 39 jaar, dus laten we ons daar maar even op richten. Op Pinterest kunt u een bedrijfspagina aanmaken, waarop u onder meer foto’s en filmpjes kunt delen. Voor bedrijven zoals de uwe is dit een aansprekende, eigentijdse manier om uw verhaal over een specifiek product te ondersteunen. ‘Visual storytelling’ wordt dat ook wel genoemd. U kunt adviezen geven en tips delen. Pinterest Web Analytics houdt de statistieken voor u bij; zo kunt u zien hoe populair een bepaald bericht was en of uw inspanningen ook daadwerkelijk worden beloond.
3. Linked-In
Linked-In is vooral bruikbaar voor uw zakelijk netwerk. Het totaal aantal gebruikers van dit medium steeg vorig jaar met 11%. Het dagelijks gebruik ligt echter een stuk lager dan bij Facebook en Instagram; gemiddeld zo’n 8% in de leeftijd 20 tot en met 65 jaar. Waar een Facebook-bericht lekker luchtig mag zijn en Pinterest vooral voor de mooie inspirerende plaatjes is, zijn de berichten op Linked-In doorgaans wat serieuzer van toon. ‘Linked-Inners’ delen hun kennis, expertise en hun netwerk. Net als bij andere social media, werkt dit platform als een olievlek. Want mede-ondernemers snappen als geen ander dat u gebaat bent bij extra aandacht. Maak een bedrijfspagina aan en u wordt geattendeerd op andere professionals die handig zijn voor uw onderneming, uw branche en aanverwante bedrijfstakken. Zo kunt u heel gemakkelijk uw netwerk en kennis vergroten en uzelf profileren als expert. Het belangrijkste: uw bedrijf blijft onder de aandacht. Ook hier wordt u van alle interacties op de hoogte gehouden.