De internationale drankenbranche is opnieuw onderwerp van geopolitieke spanningen. De Amerikaanse president Donald Trump heeft gedreigd om Franse wijn en champagne te belasten met invoertarieven tot 200 procent. Daarmee wil hij druk uitoefenen op de Franse president Emmanuel Macron om zich aan te sluiten bij een Amerikaans vredesinitiatief. De maatregel zorgt voor onrust binnen de Europese wijn en gedistilleerde sector, die al langer kampt met handelsbelemmeringen. Frankrijk ziet de Verenigde Staten als zijn belangrijkste afzetmarkt voor wijn en sterke drank. In 2024 ging het om een exportwaarde van miljarden euro’s. De huidige invoertarieven van 15 procent worden door de sector al als remmend ervaren. Een forse verhoging zou investeringen verder onder druk zetten en bedrijven dwingen voorzichtiger te opereren. Ook op de financiële markten blijft de dreiging niet zonder gevolgen. Aandelen van luxeconcerns met grote belangen in champagne en wijn lieten direct een daling zien. Vanuit Parijs klinkt stevige kritiek. Het gebruik van handelstarieven als politiek drukmiddel wordt als onacceptabel bestempeld en kan volgens Frankrijk leiden tot verdere escalatie tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie.
Laatste nieuws
-
Piraten en rum | 24 jun 2026
-
Rosé laat zich niet in één stijl vangen | 23 jun 2026
-
Eerste pauselijke wijn oogst levert 5.000 flessen op | 22 jun 2026
-
Bijna half miljoen euro aan bourbon gestolen | 19 jun 2026
-
Slechte bereikbaarheid zet Schotse whiskysector onder druk | 18 jun 2026
-
Super El Niño dreigt wereldwijde impact te krijgen | 17 jun 2026
-
Arbeidsomstandigheden krijgen hogere prioriteit in wijnsector | 16 jun 2026
