Ruim de helft van de Nederlandse bierdrinkers wil geen blurring. Dat constateert de belangenorganisatie Nederlandse Brouwers in haar Nationaal Bieronderzoek. 27% van de ondervraagden was het oneens met de stelling: ‘Ik vind het goed dat de overheid het mogelijk wil maken dat winkels tegen betaling alcoholische dranken mogen verkopen’. Daarbovenop was 25% het ‘helemaal oneens’ met de stelling. Samen goed voor 52% dus. Een kwart van de ondervraagden vindt dat deze vorm van blurring wel moet kunnen. 20% was het eens, noch oneens met de stelling. De leeftijdsgroep 18 tot 50 staat hier positiever tegenover dan 50+’ers (35% versus 17%). Mannen zien blurring tegen betaling meer zitten (28%) dan vrouwen (17%). Aangekondigd beleid houdt de brouwers flink bezig; in de jaarlijks terugkerende enquête werden nog meer vragen hierover gesteld om de mening van de bierdrinker te peilen. Zo verwacht bijna een kwart van de respondenten minder bier met alcohol te drinken als de keuze voor alcoholvrij wordt gestimuleerd. Dat aandeel neemt toe; bij het vorig onderzoek in 2021 was het nog 17% en nu 23%. Maatregelen die helpen zijn volgens de ondervraagden:
* een belastingverhoging op bier met alcohol, waardoor dit duurder wordt (22%)
* geen aanbiedingen, kortingen en stuntacties in de supermarkten (20%)
* alleen nog alcoholverkoop in de slijterij (18%)
* geen alcoholreclame op sociale media (18%)
Het NIX 18-logo op bierflesjes zou weinig helpen; slechts 11% geeft aan hier gevoelig voor te zijn. Overigens zegt bijna een derde van de ondervraagden dat geen van de genoemde maatregelen zal helpen. De groep 18- tot 30-jarigen vindt belastingverhoging en alleen nog alcohol in de slijterij de meest effectieve maatregel voor zichzelf om minder bier met alcohol te drinken. Twee op de vijf bierdrinkende Nederlanders vinden het goed dat de overheid maatregelen heeft bedacht om ervoor te zorgen dat mensen minder alcohol gaan drinken. De helft vindt dat ook de bierbrouwerijen aandacht moeten besteden aan het voorkomen van alcoholmisbruik. Verder staan twee op de vijf… (lees verder op pag. 17 in Drinks Slijtersvakblad)
Laatste nieuws
-
Kylie Minogue verrast met nieuwe rosé door wijnblunder | 08 okt 2025
-
Veiling vol topwhisky’s zet kansarme jongeren in hun kracht | 07 okt 2025
-
Druivendieven slaan toe in Duitse wijngaard | 06 okt 2025
-
Amerikaanse shutdown legt spirits-sector lam | 06 okt 2025
-
Japanse bierbrouwer getroffen door cyberaanval | 03 okt 2025
-
Eerste vrouwelijke Mondavi aan het roer in Napa Valley | 03 okt 2025
-
Oudste zoon Beckham teruggefloten | 02 okt 2025