Met ingang van 28 mei veranderen de regels voor online verkoop. Dat heeft ook consequenties voor de plaatsing van reviews.
De Europese Commissie liet onderzoek doen naar mogelijke misleiding in de beoordelingen die consumenten acherlieten op 223 grote websites en constateerde dat er flink wordt gesjoemeld. ‘Bijna twee derde van de geanalyseerde online winkels, marktplaatsen, boekingswebsites, zoekmachines en vergelijkingssites wekte twijfels over de betrouwbaarheid van de beoordelingen’, schrijft de commissie naar aanleiding van deze EU-brede screening. Hoog tijd om de teugels aan te trekken; er komt een verbod op het verkopen, kopen en indienen van valse consumentenbeoordelingen. Met andere woorden: wie een nep-review op zijn website of sociale media-kanalen plaatst, kan worden aangepakt. Negatieve reviews mogen niet zomaar weggehaald worden. Ook worden bedrijven verplicht om consumenten te informeren over hoe reviews worden afgehandeld. Nuttige tips over hoe je dit kunt aanpakken zijn te vinden op de website van de Kamer van Koophandel.
Laatste nieuws
-
Kylie Minogue verrast met nieuwe rosé door wijnblunder | 08 okt 2025
-
Veiling vol topwhisky’s zet kansarme jongeren in hun kracht | 07 okt 2025
-
Druivendieven slaan toe in Duitse wijngaard | 06 okt 2025
-
Amerikaanse shutdown legt spirits-sector lam | 06 okt 2025
-
Japanse bierbrouwer getroffen door cyberaanval | 03 okt 2025
-
Eerste vrouwelijke Mondavi aan het roer in Napa Valley | 03 okt 2025
-
Oudste zoon Beckham teruggefloten | 02 okt 2025