AMERIKA – Brussel noemt Trumps nieuwste actie ‘sterk overdreven’, maar de Europese wijnindustrie is er niet gerust op. Als het dreigement van de VS werkelijkheid wordt, dan is dat bepaald geen goed nieuws voor de export van onder meer champagne, prosecco en andere populaire dranken. Amerika publiceerde maandag een lijst met honderden producten die in aanmerking komen voor importbelasting. Trump wil met de aangekondigde sancties -wederom- een duidelijke daad stellen. De subsidie die de Franse vliegtuigbouwer Airbus van de EU ontvangt, is Amerika namelijk al jaren een doorn in het oog. Het zou concurrent Boeing ernstig benadelen. Nu Boeing het door het vliegverbod van de 737 MAX extra moeilijk heeft, is de tijd kennelijk rijp voor actie. De wijnsector weet wat dat voor gevolgen kan hebben. Cijfers laten zien dat andere drankenproducenten duidelijk hinder hebben ondervonden van Trumps beleid en diens slechte verhouding met Europa. De vorig jaar ingevoerde importheffing op aluminium trof bierbrouwers in eigen land en de tegenreactie van de EU -belasting op de import van whiskey- deed de export van onder meer bourbon behoorlijk dalen. De importheffingen op wijn uit Europa zullen er overigens niet zomaar komen; eerst moet de Wereldhandelsorganisatie (WTO) goedkeuring geven.
Laatste nieuws
-
Piraten en rum | 24 jun 2026
-
Rosé laat zich niet in één stijl vangen | 23 jun 2026
-
Eerste pauselijke wijn oogst levert 5.000 flessen op | 22 jun 2026
-
Bijna half miljoen euro aan bourbon gestolen | 19 jun 2026
-
Slechte bereikbaarheid zet Schotse whiskysector onder druk | 18 jun 2026
-
Super El Niño dreigt wereldwijde impact te krijgen | 17 jun 2026
-
Arbeidsomstandigheden krijgen hogere prioriteit in wijnsector | 16 jun 2026
