FRANKRIJK – Juist in de periode dat de verkopen ‘sky high’ hadden moeten gaan, beleefde de champagnesector een mindere tijd. In oktober verwachtte het Comité Interprofessionnel du vin de Champagne 2017 nog af te sluiten met een mooie plus van 2%. Maar november en december vielen flink tegen, en dat betekent dat de cijfers naar beneden moesten worden bijgesteld. In plaats van de geschatte 312 miljoen flessen kwam de wereldwijde verkoop in 2017 uit op 307,6 miljoen, wat toch nog een half procentje meer is dan het jaar daarvoor. Vooral Frankrijk en Groot-Brittannië zijn hier debet aan. Waar de Britten de afgelopen jaren dol waren op de Franse bubbel, laten de cijfers volgens marktonderzoeksbureau Nielsen nu zien dat er in de UK 20% minder over de toonbank is gegaan. In de horeca werd 12% minder ontkurkt. Volgens kenners presteerden de grote champagnehuizen wel goed (LVMH boekte een plus van 4% in volume) en zijn het vooral de boeren die te lijden hebben onder de mindere verkoop. Op de Amerikaanse, Japanse en Australische markt steeg het volume en Europa bleef -los van Frankrijk en Engeland- stabiel.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025