Alhoewel in de Alcoholwet staat dat alcohol in supermarkten op een manier moet worden gepresenteerd zodat deze duidelijk te onderscheiden zijn van alcoholvrije dranken, maken sommige winkels het best bont door alcohol niet alleen in de bekende bier- of wijnstraat uit te stallen, maar ook op diverse andere plekken in de winkel zoals in de koelkast, koopjeshoek of zelfs bij de kassa. Meldpunt Max deed er onderzoek naar en bezocht zes grote supermarkten in het land. Een Albert Heijn in Kampen had maar liefst 22 plekken waar alcohol te vinden was. Een Jumbo in Hilversum werd een goede tweede met 10 verschillende plekken en de Aldi in Hilversum werd hekkensluiter met ‘slechts’ 5 plekken.
Ook blijkt uit een onderzoek van Questionmark in samenwerking met het KWF en MDL Fonds dat supermarkten steeds meer alcohol promoten in hun folders, ondanks hun belofte in het Nationaal Preventieakkoord om gezonde keuzes te stimuleren. In 2024 telden de wekelijkse reclamefolders van de zes grootste supermarktketens gemiddeld 445 aanbiedingen voor alcoholhoudende dranken, twee keer meer dan in 2020 (219 aanbiedingen). Waar in 2020 nog 10% van de aanbiedingen over alcohol ging, is dat in 2024 opgelopen naar 15%. Vooral mixdranken en sterke drank worden vaker geadverteerd: hun aandeel binnen de alcoholpromoties steeg van 5% in 2020 naar 12% in 2024.
Gezondheidsfondsen pleiten voor een wetgeving die alcoholreclame verder beperkt en vinden dat alcohol uitsluitend in het alcoholschap moeten staan. Andere mogelijke maatregelen zouden een verbod op alcoholreclame in de folders kunnen zijn of het stoppen met gratis weggeefcadeautjes bij alcoholproducten, zoals petjes en shirts.