BRUSSEL – Wat vorige week al door een eurocommissaris tussen neus en lippen door werd aangekondigd, is nu een feit: Anheuser-Busch Inbev heeft een boete van ruim 200 miljoen euro aan haar broek voor machtsmisbruik. De Europese Commissie oordeelde dat de bierbrouwer allerlei middelen heeft aangewend om Belgische inkoop van onder meer Jupiler uit Nederland en Frankrijk tegen te houden. Door concurrentie is het biermerk in die landen goedkoper dan in België. Om te voorkomen dat handelaren in België de bieren in ons land en in Frankrijk voor een lagere prijs zouden inkopen, veranderde AB InBev de verpakking. Ook kregen enkele detailhandelaren in Nederland restricties opgelegd.
Laatste nieuws
-
Bijna half miljoen euro aan bourbon gestolen | 19 jun 2026
-
Slechte bereikbaarheid zet Schotse whiskysector onder druk | 18 jun 2026
-
Super El Niño dreigt wereldwijde impact te krijgen | 17 jun 2026
-
Arbeidsomstandigheden krijgen hogere prioriteit in wijnsector | 16 jun 2026
-
La Martiniquaise-Bardinet stapt in groeiverhaal van Plata o Plomo | 12 jun 2026
-
Verovert koolhydraatarm bier terrein? | 11 jun 2026
-
Bijna 200 jaar oude Schotse whisky opnieuw op de veiling | 10 jun 2026
