IERLAND – De Ierse whiskeyindustrie heeft behoorlijk last van de wereldwijde problemen in de toeleveringsketen. Vier op de vijf producenten wisselden om die reden van leverancier, zo blijkt uit een enquête van de Irish Whiskey Association (IWA). De goederen liggen te wachten in belangrijke havens, eigenlijk in alle continenten, en dat zorgt voor verdere vertraging op de lijn. Op glas moeten de distilleerderijen nu gemiddeld twee maanden langer wachten en bijna 60% van de ondervraagden wacht ook langer op eikenhouten vaten. Waar ze in beide gevallen ook veel meer voor moeten betalen, tot 30% meer dan vorig jaar. Maar ook de ingrediënten zijn puur duurder geworden. Toch spreekt de brancheorganisatie de verwachting uit dat de export dit jaar opnieuw op een mooie plus uitkomt, nadat vorig jaar al een record aan Irish Whiskey over de grens ging. En dat ondanks het verlies van belangrijke markten als Rusland en Oekraïne. De groei is vooral mogelijk dankzij de vele vrijhandelsverdragen en daarom zal de IWA daar verder op in zetten. Het verlagen van de handelstarieven in Australië en India is dus een doel.
Laatste nieuws
-
Piraten en rum | 24 jun 2026
-
Rosé laat zich niet in één stijl vangen | 23 jun 2026
-
Eerste pauselijke wijn oogst levert 5.000 flessen op | 22 jun 2026
-
Bijna half miljoen euro aan bourbon gestolen | 19 jun 2026
-
Slechte bereikbaarheid zet Schotse whiskysector onder druk | 18 jun 2026
-
Super El Niño dreigt wereldwijde impact te krijgen | 17 jun 2026
-
Arbeidsomstandigheden krijgen hogere prioriteit in wijnsector | 16 jun 2026
