BRUSSEL – De Europese Unie deed in de export van drank geen slechte zaken; de uitvoerwaarde van wijn steeg in de eerste helft van dit jaar met 33% en sterke drank noteerde een groei van 41%. De enorme stijging komt na een uitermate lastig jaar voor deze sector, schrijft Eurocommissaris Janusz Wojciechowski in een onlangs verschenen rapport over de agrofood industrie. Dat had niet alleen te maken met de pandemie, maar ook met de opgelegde importtarieven van de VS. Nu de tarieven zijn opgeschort, geeft dat de exporteurs meer lucht. Wijn en gedistilleerde dranken zijn in de export van agrofood de belangrijkste producten met een geografische aanduiding. De belangrijkste afnemers zijn Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Canada en Japan.
Laatste nieuws
-
Eerste pauselijke wijn oogst levert 5.000 flessen op | 22 jun 2026
-
Bijna half miljoen euro aan bourbon gestolen | 19 jun 2026
-
Slechte bereikbaarheid zet Schotse whiskysector onder druk | 18 jun 2026
-
Super El Niño dreigt wereldwijde impact te krijgen | 17 jun 2026
-
Arbeidsomstandigheden krijgen hogere prioriteit in wijnsector | 16 jun 2026
-
La Martiniquaise-Bardinet stapt in groeiverhaal van Plata o Plomo | 12 jun 2026
-
Verovert koolhydraatarm bier terrein? | 11 jun 2026
