De champagneoogst van 2025 is verrassend vroeg begonnen. Producenten spreken van gezonde druiven en een uitstekende rijpheid, dankzij het uitzonderlijk warme weer. Volgens Comité Champagne wekken de eerste plukkingen vertrouwen, met chardonnay, pinot noir en meunier die in etappes worden binnengehaald. De verwachting is dat de laatste percelen nog deze week volgen. Toch klinkt er ook voorzichtigheid. 2025 geldt als het op één na warmste jaar van de eeuw, waardoor de alcoholpercentages ongewoon snel zijn gestegen. Dat kan gunstig uitpakken voor de kwaliteit, al blijft de markt uitdagend. Zo is de opbrengstlimiet verlaagd naar 9.000 kilo per hectare, het laagste niveau sinds de coronacrisis. Daarmee komt het aantal flessen uit op circa 255 miljoen, flink minder dan enkele jaren geleden. Ondanks die beperking wijzen wijnmakers op de sterke natuurlijke opbrengst. Dankzij de gezonde wijngaarden wordt zelfs gesproken van een “gemakkelijk” oogstjaar, in scherp contrast met 2024 toen meeldauw grote schade aanrichtte. Voor de consument lijkt een kleinere maar kwalitatief sterke jaargang in het verschiet te liggen.
Laatste nieuws
-
Marathon du Médoc viert 40 jaar met een flinke dosis jaren 80 | 05 jun 2026
-
Château Lascombes kiest voor eigen koers met nieuwe topcuvée | 04 jun 2026
-
Chateau Musar blijft wijn maken ondanks oorlogsdreiging | 03 jun 2026
-
Oud Chinees bier onthult verrassend brouwvakmanschap | 02 jun 2026
-
Wat hebben golf en whisky met elkaar gemeen? | 29 mei 2026
-
Gestolen topbourgognes duiken na maanden weer op | 28 mei 2026
-
Lafite zet Bordeaux-campagne in beweging | 27 mei 2026
