DENEMARKEN – De groeiende liefde voor speciaalbier doet niet alleen de kleine, maar ook de grote brouwerijen goed. Nadat eerder AB InBev en Heineken positieve kwartaal- en halfjaar cijfers naar buiten brachten, meldt nu de nummer 3 van de wereld, Carlsberg, zich. De Deense brouwerij verkocht in het tweede kwartaal van 2017 minder bier dan vorig jaar in die periode, maar boekte wel meer omzet. Dat is vooral te danken aan de stijgende verkoop van premiumbier. In deze categorie noteerde de fabrikant een plus van 25%. Dat er in West-Europa steeds meer vraag is naar alcoholvrij bier, merkte de fabrikant ook; de verkoop hiervan nam toe met 13%. Ook de wisselkoerseffecten boden de Denen voordeel. De totale omzet van Carlsberg steeg afgelopen kwartaal met 2% naar 31,8 miljard kronen, omgerekend een kleine 4,3 miljard euro. De brouwerij had zich tot doel gesteld meer kosten te besparen, en ook dat betaalde zich uit. De aangepaste nettowinst steeg met maar liefst 63% naar bijna 2,3 miljard kronen.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025