ITALIË – Aan toeristen en feestgangers in de horeca konden ze dit jaar niet veel slijten, maar toch heeft de Italiaanse food- en drankensector iets om positief over te zijn: voor thuisconsumptie trok de Italiaan meer de portemonnee. De huishoudelijke bestedingen op specifiek dit gebied waren in tien jaar tijd niet eerder zo hoog. En die cijfers gaan alleen nog maar over de eerste negen maanden van dit jaar. Volgens de analisten van Ismea (Istituto di Servizi per il Mercato Agricolo Alimentare) en Nielsen nam het thuisverbruik in de voedingsmiddelensector tot en met oktober toe met 7%. De verschillen per maand zijn groot; in de eerste helft van het jaar werd een plus van 9,3% genoteerd. Zodra Italië in rustiger vaarwater kwam en de trattoria’s en terrasjes weer open mochten daalde de thuisconsumptie (+1,5% in juli). Maar dat trok weer aan toen nieuwe restricties werden ingevoerd. Op dit moment is de horeca vanaf 18.00 uur dicht. De drankenindustrie noteerde tot en met Q3 een groei van 5,8% gemiddeld, met stijgingen in alle categorieën maar vooral de alcoholische dranken. Meer producenten richtten zich dit jaar op de directe verkoop (een groei van bijna 5% ten opzichte van 2019) en net als bij ons doet ook de speciaalzaak het goed. Toch zijn er ook zorgen; producentenvereniging Federvini schat de totale verliezen in de wijn- en sterkedrankenindustrie op zo’n 30%.