Bedachtzaam loopt ze heen en weer. Een paar stappen naar links en weer naar rechts. Als ze geen mondkapje zou dragen, zou ze even met haar wijsvinger over haar rechterneusvleugel strijken. Of met duim en wijsvinger haar kin vasthouden. De nadenkpose. Jammer dat we nu maar weinig aan haar gezicht kunnen aflezen. Maar één ding is zeker: ze zoekt iets. En aangezien ze voor het rode-wijnschap staat, is het niet zo moeilijk raden waarnaar. De vraag is wat ze gaat kiezen. Opeens pakt ze, vrij resoluut, een fles bij de hals. Deze wordt het.
Wat zijn eigenlijk de redenen voor een wijnliefhebber om juist die ene fles uit het schap te pakken? Wine Intelligence ploos het uit. Aan duizend regelmatige wijndrinkers in het Verenigd Koninkrijk vroegen de marktonderzoekers afgelopen zomer welke merk zij voornamelijk gekocht hadden en waarom. De redenen zijn nog altijd de klassieke, stelt het bureau. Smaak, betrouwbaarheid van het label en een goede prijs-kwaliteitsverhouding staan op 1, 2 en 3. Hoge kwaliteit komt pas op nr. 4. Het oog wil ook wat, zeggen ze vaak als het over de verpakking gaat, maar deze komt pas op de achtste plaats, na ‘onderscheidend’.
Overigens houden de genoemde motivaties nauw verband met de prijsklasse waar de wijn in verkeert. Bij A-merken worden kwaliteit en veilige keuze vaak genoemd en bij wijnen in het goedkopere segment spelen factoren als ‘fun’ en onderscheidenheid een grotere rol. De onderzoekers vinden het opvallend dat duurzaamheid, traditie en innovatie laag op de ranglijst van zestien factoren staan.
Nou ging het bij deze enquête om de voorkeur van de Britten, maar wij denken dat, als je het de Nederlandse wijnliefhebber vraagt, er niet opeens een heel ander lijstje uitrolt. Maar misschien is het wél aardig om uw eigen klanten eens naar hun motivatie te vragen. Plaats de vraag op Facebook en Instagram, met een lijstje van veelgenoemde factoren en laat uw volgers daarop reageren. Heeft u gelijk weer een aandachtsmoment te pakken. En wie weet ontstaat er wel een leuke discussie! Dit is de Top 16 waar Wine Intelligence op uitkwam:
- Smaakt goed
- Vertrouwen in het merk
- Goede prijs-kwaliteit
- Hoge kwaliteit
- Merk om met trots te serveren
- Fun
- Onderscheidend
- Aantrekkelijke verpakking
- Veilige keus
- Authentiek
- Duurzame productie
- Familiebedrijf
- Sterke traditie en historie
- Eigentijds
- Verfijnd
- Innovatief