ITALIË – De Italiaanse wijnindustrie maakt voorzichtig de balans op van een dramatisch jaar. Minstens zeven op de tien wijnmakerijen verwachten op verlies uit te komen en slechts één op de tien maakt in 2020 winst. Dat is de uitkomst van een enquête van Vinitaly-Nomisma onder 165 van de grootste wijnbedrijven. Hoewel het aandeel e-commerce toeneemt, zagen de wijnbedrijven de afgelopen maanden de omzet in alle andere kanalen fors dalen. Verkoop via de horeca, de speciaalzaak, de wereldwijde export en direct-to-consumer; het ene kanaal wordt harder getroffen dan het andere maar het houdt niet over. Maar uiteindelijk zijn het vooral de kleinere wijnmakerijen met minder vet op de botten die de dupe zullen zijn. In het nieuwste nummer van Drinks Slijtersvakblad besteden we in de rubriek Ciao Italia uitgebreid aandacht aan de gevolgen van de coronacrisis voor de wijnindustrie en de agrofoodsector. Editie nr. 6 valt deze week bij onze abonnees in de bus. Heeft u nog geen abonnement? Regel het vandaag nog via https://slijtersvakblad.nl/abonnementen/