Marketeers maken graag de verdeling tussen -grofweg- de generatie X (de babyboomers), de generatie Y (millennials) en de generatie Z (de huidige generatie jongeren tot een jaar of, pak ‘m beet, 25). Vooral het bedienen van die laatste generatie wordt de komende jaren voor de drankenindustrie een uitdaging. Want de Z staat niet voor zuipen. En gelukkig maar. Deze generatie -waar overigens verschillende definities voor bestaan- is zich uiterst bewust. Van alles.
Toegespitst op uw vakgebied: de verwachting is dat de Z-ers als volwassenen minder alcohol zullen consumeren dan hun voorgangers, verenigd in de generatie Y. Die trouwens ook al minder drinken dan de babyboomers. De ongekend snelle innovaties in het 0.0-segment bieden bier-, wijn- en zelfs sterkedrankenproducenten kansen om deze doelgroep toch aan te spreken. Maar de uitdaging is tweeledig. Want deze jongere consumenten slikken niet alles voor zoete koek. Gewend aan online shoppen zijn zij behoorlijk kritisch wanneer zij een fysieke winkel binnenstappen.
Voor haar rapport Dutch Retail Landscape keek investeringsfonds Bouwinvest naar het shopgedrag en de daarbij horende wensen van oudere en jongere generaties. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat zij beiden nog steeds graag in fysieke winkels hun aankopen doen. Dat zal u voor wat betreft de jongere generatie misschien verrassen, maar de Z-er is, zoals gezegd, volgens onderzoek een bewuste consument. Maakt zich zorgen om de klimaatproblematiek en is zich dus ook bewust van de extra CO2-uitstoot die het thuisbezorgen van een online aankoop met zich meebrengt. Op naar de fysieke winkel dus, met de benenwagen of per stalen ros… Verder lezen? Dat kan in ons papieren vakblad! Blader snel naar pag. 33. Heeft u nog geen abonnement, sluit ‘m dan nu af voor omgerekend slechts 6 euro en 4 cent per maand (incl. btw).