ITALIË – Meer consumenten kiezen deze kerst voor een Italiaanse bubbel. Dat meldt de Italiaanse Wijnunie UIV. In Italië alleen al zullen de komende dagen meer dan 78 miljoen flessen bruiswijn worden ontkurkt, waarvan slechts 3 miljoen een buitenlands label dragen. De omzet van spumantes zal zo’n 8% hoger zijn dan vorig jaar rond Kerstmis, terwijl de verkoop van mousserende wijnen uit het buitenland met maar liefst een kwart daalt. De Italianen kiezen dus overduidelijk voor het Made in Italy-product. Maar daar blijft het niet bij; de UIV verwacht dat ook in het buitenland meer Italiaanse bubbels op tafel verschijnen. De belangenorganisatie heeft het over een plus van 6% ten opzichte van vorig jaar, zo’n 190 miljoen flessen in totaal. De buitenlandse belangstelling gaat niet alleen uit naar prosecco, maar ook naar franciacorta, trentodoc, asti en de mousserende oltrepò pavese.
Laatste nieuws
-
UK zwicht voor VS druk | 11 jul 2025
-
Azië biedt fijne wijnen een kans | 10 jul 2025
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025
-
Britse vodka van aardappel tot terroir | 03 jul 2025