FRANKRIJK – Wijnboeren in de Rhône merken dat de vraag naar witte wijnen stijgt. Hoogste tijd om het roer enigszins om te gooien en het aanbod uit te breiden. Een nieuw strategisch plan, opgesteld door de overkoepelende organisatie l’interprofession de la Vallée du Rhône moet de producenten hierbij gaan helpen. Op dit moment is -op een totaal van 3 miljoen hectoliter- meer dan 80% van de productie rood. 13% is rosé en slechts 6% wit. Dat moet dus gaan veranderen. Volgens de bekende wijnmaker Michel Chapoutier, die sprak als hoogste baas van de belangenorganisatie, geeft ‘de millenial’ de voorkeur aan frisse witte en mousserende wijnen. Dat vertaalt zich in groeiende verkoopcijfers. De export van bruiswijnen als Clairette-de-Die was vorig jaar goed voor een omzet van 5,8 miljoen euro. De komende periode zal bekeken worden welke gebieden in het Rhône-dal in aanmerking komen voor aanplant van witte variëteiten.
Laatste nieuws
-
Kylie Minogue verrast met nieuwe rosé door wijnblunder | 08 okt 2025
-
Veiling vol topwhisky’s zet kansarme jongeren in hun kracht | 07 okt 2025
-
Druivendieven slaan toe in Duitse wijngaard | 06 okt 2025
-
Amerikaanse shutdown legt spirits-sector lam | 06 okt 2025
-
Japanse bierbrouwer getroffen door cyberaanval | 03 okt 2025
-
Eerste vrouwelijke Mondavi aan het roer in Napa Valley | 03 okt 2025
-
Oudste zoon Beckham teruggefloten | 02 okt 2025