FRANKRIJK – Wereldwijd kan de Cognac spreken van een aanhoudend succes: de distributie naar het buitenland groeide in 2018 voor het vierde jaar op rij. Toch gaan de zaken in Europa minder goed, zo blijkt uit cijfers van het BNIC (Bureau National Interprofessionel du Cognac).
Net als veel andere sectoren heeft ook de cognacbranche de balans over het afgelopen jaar opgemaakt. Cognac is een van de dranken die vooral voor de buitenlandse markt wordt vervaardigd. Maar liefst 98% van de productie vloeit over de grens. En de branche heeft alle reden om tevreden te zijn. Het exportvolume steeg in 2018 naar 204,2 miljoen flessen, een toename van 3%. De waarde groeide met 2% naar 3,2 miljard euro. De Amerikanen zijn dol op de VS, VSOP en XO, maar de Aziaten nemen inmiddels ook een behoorlijk deel af. Bijna een derde van het volume gaat naar China, Singapore en omringende regio’s. Opkomende markten zijn Zuid-Afrika, Vietnam en de Caribbean. In Europa gaan de zaken echter minder goed; de export nam af met 5,3% (volume), volgens het BNIC door economisch moeilijke tijden. Toch is de uitvoer naar Europa goed voor 39,4 miljoen flessen, tegenover ruim 60 miljoen voor Azië.
(Foto: Didier Descouens)