Met hun online verkopen hebben de winkels in april bijna 18% meer omzet gehaald dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De webwinkels afzonderlijk verkochten zelfs 25% meer. Maar ook met de fysieke aankopen gaat het weer beter; in totaal boekte de detailhandel in april bijna 5% meer omzet, zowel in de food- als non-food sector. De speciaalzaken noteerden een stijging van 2%. Deze cijfers zeggen echter niet dat online shopping het echte winkelen aan het inhalen is. Integendeel, volgens retail-onderzoek van PwC (PricewaterhouseCoopers) geeft de Nederlander nog altijd de voorkeur geeft aan echt winkelen boven shoppen via het internet. Waar het Europees gemiddelde voor online aankopen nu op 40% ligt, blijft Nederland steken op 27%. Volgens de onderzoekers komt dat niet alleen door onze hoge winkeldichtheid, maar ook omdat Nederlanders meer waarde hechten aan een goed advies van de verkoper. Consumenten oriënteren zich wel vaak online, maar kopen nog steeds in de winkel. Toch groeit het aantal internetaankopen gestaag; inmiddels koopt bijna een op de tien jongeren tot 35 jaar elke week iets online. Bij de 35- tot 55-jarigen is dat ongeveer 25% en bij 55+’ers 13%.
Laatste nieuws
-
Madiran in beweging | 02 dec 2025
-
Duitse vruchtenbrandewijn zoekt nieuwe glans | 01 dec 2025
-
Spaanse wijnmaker ontdekt nieuwe horizon met druivenbier | 28 nov 2025
-
Nieuwe druiven geven wijnbouw toekomst onder druk van klimaatverandering | 27 nov 2025
-
Hennessy en LeBron James brengen samen unieke V.S.O.P limited edition uit | 26 nov 2025
-
Wat heeft klei met wijn te maken en welke invloed heeft het | 25 nov 2025
-
Black Friday kans of valkuil? | 24 nov 2025
