We zijn al weer over de helft. Het gros van de Nederlanders heeft de zomervakantie al weer achter de rug. Voor je weet, gaan de gesprekken weer over het kerstdiner en waar we Oud & Nieuw gaan vieren. Maar eerst geven de cijfers over de afgelopen periode nog genoeg gespreksstof. De totale slijtersomzet over de eerste zeven maanden van 2016 bedraagt 518,3 miljoen euro, een daling van maar liefst 17,6 miljoen ten opzichte van het vorig jaar. Het betekent dat – gekeken naar het eerste half jaar – de omzet al voor het derde opeenvolgende jaar flink daalt. Uit de cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen blijkt dat juni (periode 6) voor alle slijters een betere maand was, maar in juli daalde de omzet weer. Juni was vooral positief voor de fullservice slijter (marktaandeel 74,16%), terwijl de borrelshops iets minder in de melk te brokkelen hadden (marktaandeel 20,17%). Maar in de maand daarna verwisselden zij weer van stuivertje; het marktaandeel van de fullservice slijter zakte terug naar het niveau van mei (73,5%). Zo had de één meer te lijden van de mindere zomerverkoop dan de ander. Wat kunnen we de komende periode doen om het tij te keren? Laten we daar met z’n allen over nadenken. Want dit zijn geen rapportcijfers om mee thuis te komen.
Laatste nieuws
-
Kylie Minogue verrast met nieuwe rosé door wijnblunder | 08 okt 2025
-
Veiling vol topwhisky’s zet kansarme jongeren in hun kracht | 07 okt 2025
-
Druivendieven slaan toe in Duitse wijngaard | 06 okt 2025
-
Amerikaanse shutdown legt spirits-sector lam | 06 okt 2025
-
Japanse bierbrouwer getroffen door cyberaanval | 03 okt 2025
-
Eerste vrouwelijke Mondavi aan het roer in Napa Valley | 03 okt 2025
-
Oudste zoon Beckham teruggefloten | 02 okt 2025