Alle zeilen bijzetten, dat is traditiegetrouw het slijters-devies in het eerste kwartaal. Consumenten moeten even bijkomen van de feestmaand, waarin de lekkernijen in grote hoeveelheden op tafel verschenen, steeds vaker en steeds meer, en de drank rijkelijk vloeide. In januari beheersen we ons weer even. Maar wanneer de consument het rustig aan doet, moet de slijter juist extra hard werken om een mooie omzet te halen. Tot zover de theoretische ‘wijsheden’, nu de praktijk. Hoe de verkoop echt verliep in het begin van 2016, is terug te vinden in de cijfers. In januari zetten alle slijters samen 67,4 miljoen euro om. Dat blijkt een stuk minder dan het jaar daarvoor, toen het totaal op 84 miljoen uitkwam. Kijkend naar de voorgaande jaren, is te zien dat de januariverkoop sinds 2012 gestaag toenam, hoewel de groei steeds langzamer ging. Maar helaas zorgt 2016 voor een breuk in die trend. Er werd de eerste maand 16,6 miljoen euro minder omgezet dan in 2015. Gelukkig trekken de cijfers van februari de zaak al weer een beetje recht. Ook dit is geheel tegen de trend in. De afgelopen vier jaar werd er in februari minder drank verkocht dan in januari. Maar dit jaar tonen de omzetcijfers juist een groei, van maar liefst 8 miljoen euro. Ter vergelijking: vorig jaar werd in februari 10 miljoen minder omgezet dan in januari, en het jaar daarvoor bijna 11 miljoen minder. Wat dat betreft geen slechte start voor 2016. Maar dan de maand maart. Toch weer een daling in de totale verkoopcijfers (-2 miljoen). De filiaal- en fullservice slijters boekten in februari ruim 6 miljoen euro meer omzet dan in januari, maar zagen hun omzet in maart met 2 miljoen dalen. De zelfstandige slijters en borrelshops bleven hun stijgende lijn volhouden: beide +1,4 miljoen in februari en respectievelijk +0,4 en 0,1 in maart. Opgeteld betekent dit dat het eerste kwartaal van 2016 de omzet van voorgaande jaren niet haalt, met uitzondering van de borrelshops, want die doen het beduidend beter. Voor deze categorie was de omzetstijging ten opzichte van 2015 en 2014 het grootst. Hun marktaandeel is ook toegenomen en komt nu uit op 21,58%. Dus, slijter, nog meer werk aan de winkel!