De ABN AMRO voorziet een gunstig jaar voor de detailhandel. Een aantrekkende economie, verbeterde koopkracht en stijgend consumentenvertrouwen doen de kassa weer vaker rinkelen. De particuliere consumptie groeide dit jaar met 1,3 procent en voor 2017 wordt een groei van 1,7 procent verwacht. De bank denkt dat consumenten een deel van het dit jaar gespaarde inkomen volgend jaar alsnog gaan uitgeven. Het toenemend verkoopvolume in de detailhandel heeft een gunstig effect op het aantal faillissementen in Nederland. Dit jaar gingen naar schatting 500 winkelbedrijven failliet, het laagste aantal sinds 2008. Toch blijven er genoeg uitdagingen over. Zo moeten de fysieke winkels een antwoord zien te vinden op hun online concurrenten, hebben zij niet veel reserves om tegenslagen op te vangen en staan veel winkelruimtes leeg. De leegstand liep op van 4,9 procent in 2009 naar 7,4 procent medio 2016. Het aantal bezoeken aan de winkelgebieden is al acht jaar dalende. De ABN stelt dat het voor retailers belangrijk is om een omnichannel-strategie te voeren, waarin online en offline goed op elkaar aansluiten. Daarnaast is onderscheidend vermogen cruciaal geworden. Belangrijke elementen daarbij zijn service, aanbod en kwaliteit van het personeel. Dat blijft gelden, ook in tijden van economische groei, aldus de bank.
Laatste nieuws
-
Madiran in beweging | 02 dec 2025
-
Duitse vruchtenbrandewijn zoekt nieuwe glans | 01 dec 2025
-
Spaanse wijnmaker ontdekt nieuwe horizon met druivenbier | 28 nov 2025
-
Nieuwe druiven geven wijnbouw toekomst onder druk van klimaatverandering | 27 nov 2025
-
Hennessy en LeBron James brengen samen unieke V.S.O.P limited edition uit | 26 nov 2025
-
Wat heeft klei met wijn te maken en welke invloed heeft het | 25 nov 2025
-
Black Friday kans of valkuil? | 24 nov 2025
